Ogólne informacje
Główna siedziba firmy:
Adam Opel AG
Bahnhofsplatz
65423 Rüsselsheim, Niemcy
Telefon: 0180 5 55 10
Główny importer w Polsce:
GENERAL MOTORS POLAND Sp. z o.o.
Wołoska 5,
02-675 Warszawa
Muzeum:
Opel Museum
Breewei 6
8406EE Tijnje, Holandia
www.opelmuseum.nl
www.opel.de/ueber-opel/adam-opel-ag/standorte/werkstour.html
Artykuły dotyczące tej firmy:
Historia marki
Twórcą tej marki jest Adam Opel, który w 1862 r. w Russelsheim założył firmę „Adam Opel AG”. Działalność firmy rozpoczął od produkcji maszyn do szycia.
W 1884 r. poszerzył zakres działalności o produkcję rowerów, wynikiem czego dwa lata później fabrykę opuścił pierwszy rower marki Opel. Po śmierci Opla w 1895 r., prowadzenie rodzinnego przedsiębiorstwa przejęli jego dwaj synowie – Fritz oraz Wilhelm. W 1899 r. bracia podpisali umowę o współpracę z producentem podwozi z Dessau – Friedrichem Lutzmannem. Dzięki temu powstał pierwszy samochód – „Opel Patent Wagen System Lutzman” z silnikiem o mocy 3,5 KM i maksymalnej prędkości 20 km/h. Łącznie sprzedano 11 takich pojazdów. W tym czasie Opel osiągał również wyniki w sportach motorowych. W marcu 1901 r. Heinrich von Opel najszybciej zdobył szczyt Königsstuhl i wygrał pierwsze w historii Opla trofeum.
Po zakończeniu współpracy z Lutzmannem Opel zaczął budować samochody na podstawie licencji odkupionej od francuskiej firmy Darracq. Przyjęta polityka sprzedaży tych samochodów okazała się dla braci nie do przyjęcia w dłuższej perspektywie, dlatego jesienią 1902 r. podczas salonu motoryzacyjnego w Hamburgu zaprezentowali pierwszą, własną konstrukcję – model 10/12 KM.
Momentem przełomowym dla Opla okazał 1909 r. kiedy to wprowadzono na rynek model 4/8 KM, zwany „Samochodem Doktora” (Doktorawagen). Nazwę zawdzięczał temu, iż był bardzo popularny wśród lekarzy, którzy potrzebowali niezawodnego i mocnego samochodu. Auto kosztowało 19650 marek, o połowę mniej niż luksusowe modele oferowane przez konkurencję.
W latach 30 minionego wieku słynna była ciężarówka Blitz, czyli „błyskawica”. Na jej chłodnicy montowano pełną nazwę „Opel Blitz”, ułożoną w kształcie pioruna. W tamtym okresie osobowe Ople nosiłu „O”, przez które przebijał się stylizowany sterowiec. Po kilku modyfikacjach znaku formowego, błyskawicę Blitza włożono w miejsce zajmowane dawniej przez sterowiec. Znak pojawił się oficjalnie w tej postaci w 1964r.
Modele
- Opel Commodore Coupe 2800 SC (1973-75r.)
- Opel Commodore 2800 SC (1973-75r.)
- Opel Caravan (1960-62r.)
- Opel Caravan (1959-60r.)
- Opel Caravan (1954-55r.)
- Opel Monza 3,0 E (1978-81r.)
- Opel Senator 3,0 E (1978-81r.)
- Opel Kadett GSi 1,8i (1984-86r.)
- Opel Kadett Diesel (1984-88r.)
- Opel Kadett LS, GL, GLS 1,2 S (1984-85r.)
- Opel Monza 2,8 H (1978-81r.)
- Opel Senator 2,8 H (1978-81r.)
- Opel Rekord 2,0 S (1982-84r.)
- Opel Rekord 1,8 N (1982-86r.)
- Opel Commodore 2,5 S (kombi) (1978-82r.)
- Opel Commodore 2,5 S (1978-82r.)
- Opel Rekord 2,0 E (1977-82r.)
- Opel Rekord 2,3 D (1978-82r.)
- Opel Rekord 1,7 N (1977-80r.)
- Opel Ascona D (1982-88r.)
- Opel Ascona 1,6 N (1981-86r.)
- Opel Ascona 2,0 D (1978-81r.)
- Opel Manta 1,9 N (1976-80r.)
- Opel Ascona 1,9 N (1976-80r.)
- Opel Kadett Caravan D (1982-84r.)
- Opel Kadett D (1982-84r.)
- Opel Kadett Caravan 1600 S (1981-84r.)
- Opel Kadett 1600 S (1981-84r.)
- Opel Admiral (1969-77r.)
- Opel Kapitan (1969-70r.)
- Opel Rekord Caravan 1900 SR (1975-77r.)
- Opel Rekord Coupe 1900 SR (1975-77r.)
- Opel Rekord 1900 SH (1975-77r.)
- Opel Rekord Caravan 1700 S (1972-74r.)
- Opel Rekord 1700 S (1972-74r.)
- Opel Manta GT/E 1900 E (1974-75r.)
- Opel Ascona (L) 1600 (1970-74r.)
- Opel Kadett GT/E 2000 EH (1977-79r.)
- Opel Kadett Caravan 1600 S (1977-79r.)
- Opel Commodore GS/E Coupe 2500E (1970-71r.)
- Opel Commodore GS/E 2500 E (1970-71r.)
- Opel Rekord Coupe 1700 S (1966-71r.)
- Opel Rekord Caravan 1900 S (1966-71r.)
- Opel Rekord (L) 1900 S (1966-71r.)
- Opel Kadett Coupe 1100 (1971-73r.)
- Opel Kadett Rallye LS 1900 S (1967-73r.)
- Opel Kadett Rallye 1900 S (1967-70r.)
- Opel Kadett Rallye LS 1100 SR (1967-71r.)
- Opel Kadett Rallye 1100 SR (1966-70r.)
- Opel Kadett LS Coupe 1100 S (1967-71r.)
- Opel Kadett Coupe 1100 S (1965-70r.)
- Opel Diplomat V8 (1966-68r.)
- Opel Admiral (1967-68r.)
- Opel Kapitan (1967-68r.)
- Opel Rekord Coupe (1900 S) (1965-66r.)
- Opel Rekord Coupe (1700 S) (1963-65r.)
- Opel Rekord 1700 (1963-65r.)
- Opel Kadett Coupe (1962-65r.)
- Opel Kadett (L) (1962-65r.)
- Opel Kapitan (L) (1961-63r.)
- Opel Rekord Coupe (1960-62r.)
- Opel Rekord (1960-62r.)
- Opel Olympia Rekord 1700 (1959-60r.)
- Opel Kapitan (1954-55r.)
- Opel Olympia Rekord (1954-55r.)
- Opel Kapitan (1948-50r.)
- Opel Corsa 1.0S (1982-88r.)
- Opel Senator / Monza 2.0E (1982-84r.)
- Opel Rekord 2.0S (1977-82r.)
- Opel Manta 2.0E (1977-88r.)
- Opel Diplomat V8 (1973-77r.)
- Opel Diplomat E (1969-77r.)
- Opel Commodore GS/E 2800EC (1972-77r.)
- Opel Rekord 2100D (1972-77r.)
- Opel Manta (L) 1600 (1970-75r.)
- Opel Ascona (L) 1200S (1972-75r.)
- Opel Kadett Rallye 2000E (1977-79r.)
- Opel Kadett Caravan 1200S (1973-79r.)
- Opel Kadett 1200 / City (1973-79r.)
- Opel Commodore / Commodore Coupe 2500S (1967-71r.)
- Opel Rekord Coupe 1900S (1966-71r.)
- Opel GT 1900 /GT/J (1968-73r.)
- Opel GT 1100 (1968-70r.)
- Opel Kadett Coupe 1200S (1971-73r.)
- Opel Kadett Caravan (L) 1100S (1965-71r.)
- Opel Olympia Coupe 1900S (1967-70r.)
- Opel Kadett (L) 1100/ LS (1965-71r.)
- Opel Diplomat V8 Coupe (1965-67r.)
- Opel Diplomat V8 (1964-68r.)
- Opel Kapitan / Admiral (1965-68r.)
- Opel Caravan (1963-65r.)
- Opel Kadett (L) 40KM (1962-65r.)
- Opel Kapitan (L) (1959-63r.)
- Opel Kapitan (L) (1955-57r.)
- Opel Olympia (1951-52r.)