Subskrybuj

„Żółte tablice”: plusy i minusy

Co raz częściej widzimy na naszych drogach pojazdy z żółtymi tablicami rejestracyjnymi. Niejednokrotnie właściciele starych samochodów stają przed dylematem zmiany zwykłych, białych tablic właśnie na żółte. Wtedy pojawiają się pytania: Jakie będą tego korzyści? Ile kosztuje utrzymanie zabytkowego pojazdu? Jakie ograniczenia niesie za sobą zarejestrowany „zabytek”?

Rejestracja samochodu jako auta zabytkowego i otrzymanie tzw. „żółtych tablic” ma zarówno wady jak i zalety. Postaramy się przybliżyć Wam ten temat, jednak na początku przypomnimy jakie kryteria musi spełniać samochód, który chcemy zarejestrować jako pojazd zabytkowy.

Pojazd, który chcemy zarejestrować jako zabytkowy powinien posiadać co najmniej 30 lat i nie może być produkowany od 15 lat oraz posiadać minimum 75% zachowanych części oryginalnych (w tym główne podzespoły).

Trochę inaczej wygląda sytuacja w przypadku pojazdu mającego mniej niż 25 lat, o ile jest egzemplarzem unikalnym (wyjątkowe rozwiązania konstrukcyjne i jednostkowa produkcja), powinien się charakteryzować przynajmniej jedną z niżej wymienionych cech:

  • posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne,
  • dokumentuje ważne etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej,
  • związany był z ważnymi wydarzeniami historycznymi,
  • użytkowany był przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne,
  • ma związek z ważnymi osiągnięciami sportowymi,
  • posiada oryginalne wykonanie lub został odrestaurowany,
  • został odtworzony wiernie, zgodnie z technologią z okresu jego produkcji.

Jeśli Wasz samochód spełnia powyższe kryteria niewątpliwie powinniście poznać korzyści jakie płyną z zarejestrowania go jako pojazdu zabytkowego:

  1. Ubezpieczenie – polisę OC możemy wykupić tylko na kilka miesięcy, a nie na pełny rok (jest to istotne zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy to z reguły nasze samochody zimują w garażach). Minimalnym okresem ubezpieczenia jest miesiąc.
  2. Z obowiązku ciągłości OC zwolnione są pojazdy młodsze niż 40 lat, natomiast starsze otrzymują zwolnienie z urzędu.
  3. Niektóre ubezpieczalnie oferują zniżki na OC dla pojazdów zabytkowych. Dodatkowo, jeżeli jest się członkiem zrzeszonego w polskim związku motorowym, automobilklubie, to zniżki mogą sięgać nawet do 70%.
  4. Pojazdy wріѕаnе dо rејеѕtru zаbуtków nіе muѕzą bуć рrzуѕtоѕоwаnе dо krajowych wуmоgów tесhnісznусh, bу zоѕtаć dорuѕzсzоnе dо ruсhu drоgоwеgо. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku samochodów sprowadzanych z USA, czy Wielkiej Brytanii.
  5. Zabytkowy pojazd przechodzi jednorazowy przegląd techniczny. Jest to przeciwieństwo do zwykłego samochodu, który przechodzi takie przeglądy co roku. Wyjątek stanowi oczywiście sytuacja, w której pojazd bierze udział w kolizji bądź wypadku, wtedy konieczny jest ponowny przegląd.
  6. W przypadku udziału pojazdu zabytkowego w kolizji, rzeczoznawca z firmy ubezpieczeniowej wycenia wartość samochodu w oparciu o jego kolekcjonerską wartość, a nie według wartości pojazdu w katalogu.
  7. Pojazdy zabytkowe uprzywilejowane (policja, straż pożarna) mają możliwość poruszania się po drogach publicznych z sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi, o ile są one oryginalne i wyłączone.
  8. Zabytkowe samochody zwolnione są z opłaty recyklingowej (500 zł), dotyczy to pojazdu rejestrowanego w kraju po raz pierwszy.
  9. Sprowadzając samochód kolekcjonerski lub zabytkowy spoza Unii Europejskiej nie zapłacimy cła ani akcyzy, a VAT wyniesie tylko 8%.
  10. Dla wielu użytkowników pojazdów zabytkowych żółte tablice zwiększają prestiż oraz mogą podnoszą wartość auta przy sprzedaży.

Teraz pora na mniej przyjemny temat, czyli wady posiadania pojazdu zarejestrowanego jako zabytkowy:

  1. Koszty rejestracji zabytku są wyższe niż rejestracji zwykłego auta.
  2. Czas potrzebny na zarejestrowanie auta w przypadku jest znacznie dłuższy.
  3. O większych pracach i zmianach w pojeździe powinniśmy powiadomić wojewódzkiego konserwatora zabytków.
  4. Raz zarejestrowany pojazd zabytkowy, już nigdy nie będzie miał możliwości powrotu do „białych tablic”.
  5. Pojazd zabytkowy nie może służyć do celów zarobkowych. Рrаwо dорuѕzсzа jednak mоżlіwоść kоmеrсујnеgо, оkаzјоnаlnеgо рrzеwоzu tаkіm аutеm dо 7 оѕób.
  6. Środki transportu wpisane do rejestru zabytków, które mają więcej niż 50 lat i ich wartość jest wyższa niż 32 000 zł wymagają pozwolenia Konserwatora Zabytków na stały wywóz zabytku za granicę. Jeśli uzyskamy takie pozwolenie konieczne będzie poniesienie opłaty w wysokości 25% wartości auta w przypadku sprzedaży za granicą.
  7. Coraz trudniej dotrzeć do oryginalnych części, a jest to na tyle istotne, gdyż pojazd zabytkowy musi posiadać najmniej 75 proc. oryginalnych części.

Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej na temat samej rejestracji pojazdu zabytkowego zachęcamy do przeczytania artykułu:
https://klassikauto.pl/porady/zasady-kryteria-oraz-procedury-rejestracji-pojazdow-zabytkowych/

Dane techniczne, historia