Począwszy od 1953 roku, Opel Rekord był wizytówką niemieckiej marki z Rüsselsheim am Main. Przez 33 lata produkcji model ten doczekał się miu generacji i wielu odmian nadwoziowych. Najpopularniejszą z nich do samego końca pozostawała jednak wersja sedan, którą chętnie wybierały rodziny, taksówkarze,  jak i dyrektorzy prężnie działających przedsiębiorstw. Ostatnia, oznaczona symbolem E2 generacja samochodu zadebiutowała w 1982 roku. Czy było to zwieńczenie wieloletniej tradycji Rekorda?

Opel Rekord – idealny na lata 80-te?

Niemiecki sedan z początku lat osiemdziesiątych był tak naprawdę udoskonaloną wizją swojego poprzednika, którym był Rekord E1. Nowy model wyróżniał się jednak odświeżonym wyglądem, który cechował się bardziej opływowymi liniami i rzucającym się w oczy, zmienionym wyglądem kloszy świateł. Opel posiadał współczynnik oporu powietrza równy 0,36, co w czasach jego debiutu czyniło go liderem w tej klasie samochodów. Znacząco wpłynęło to również na ekonomię i zużycie paliwa. Stosowane w aucie, 1,8-litrowe jednostki napędowe OHC zapewniały wysoki moment obrotowy, który można było osiągnąć nawet w przypadku niższych prędkości.

Charakterystyczny garb na przedniej maski był znakiem rozpoznawalnym odmian z silnikiem diesla.

Dla najbardziej wybrednych – Rekord E2

Podobnie jak w przypadku wcześniejszych odmian, generacja E2 posiadała komfortowe i dobrze wyposażone wnętrze. Kwadratowa deska rozdzielcza z ergonomicznie rozmieszczonymi przełącznikami była przesiąknięta stylem lat osiemdziesiątych. Poprawie uległy też systemy bezpieczeństwa. Zastosowano nowy typ kierownicy, a w wyłożonych pianką fotelach znalazły się unowocześnione klamry pasów. Bagażnik niemieckiego sedana został powiększony o 10 dodatkowych litrów pojemności, przez co nawet 5-cio osobowa rodzina mogła z łatwością zmieścić w swoje bagaże.

Na wyposażeniu bogatszych odmian Rekorda (np. Berlina lub CD) znajdowały się takie dodatki jak: wspomaganie kierownicy, elektrycznie podgrzewany fotel kierowcy, podświetlane lusterko pasażera czy nawet komputer pokładowy. Dla prawdziwych fanów luksusu, Opel wypuścił na rynek specjalną wersję Royal. Można było ją nabyć w 8 wyjątkowych, metalicznych kolorach karoserii. Wisienką na torcie był jednak specjalny wzór felg o intrygującym, pięcioramiennym wzorze.

Ostatni model Opla Rekorda

Przestronnego Rekorda można było nabyć w kilku wersjach silnikowych. Były to benzynowe odmiany 1.8 (75/90 KM) oraz 2.0 (100/110 KM), które w połowie lat osiemdziesiątych wzbogacono o silniki 2.2 litra. Lubiana wśród taksówkarzy, wysokoprężna wersja 2.3 litra rozwijała moc 65 KM. W odróżnieniu od generacji E1, wóz występował jedynie pod postacią czterodrzwiowego sedana oraz rodzinnego kombi. Na rynek brytyjski był on znany pod nazwą Vauxhall Carlton.

Opel przez lata wypracował sobie opinię samochodu niezawodnego, który prócz swojego komfortu, postępujących z czasem modernizacji oraz ciut stonowanego stylu – naprawdę dał się lubić. W 1986 roku europejska produkcja dobiegła końca, choć jego montaż odbywał się jeszcze przez kilka lat w innych częściach świata. Następcą auta była pierwsza generacja modelu Omega, która tym samym otworzyła nowy rozdział w historii niemieckiej marki.

Zdjęcia: Krystian Tomala
Dodatkowe źródła informacji: materiały reklamowe Opel