Za oknami aura nie sprzyja klasykom, więc może warto wspomnieć zlot, który odbył się w zeszłym roku u naszego zachodniego sąsiada. Impreza, którą chcę opisać miała miejsce w Russelsheim, mieście znanym głównie z tego, że znajduje się tu fabryka samochodów Opel. To właśnie tutaj spotykają się właściciele i entuzjaści klasyków z całych Niemiec oraz innych europejskich krajów.

Zlot, którego początki sięgają 2001 roku, kiedy to spotkało się kilkunastu przyjaciół (było wtedy około 40 klasyków), z roku na rok rozrasta się do coraz większych rozmiarów. Zeszłoroczne spotkanie pod nazwą 18. Klassikertreffen an den Opelvillen, zgromadziło około 3000 aut i na cały dzień opanowało Russelsheim.
Klasyki zajmowały ogromny obszar nad rzeką Men, pobliski park Verna oraz tereny wokół Opel Villas. W tej ostatniej lokalizacji, spotkały się głównie samochody Opel GT, z uwagi na 50 rocznicę rozpoczęcia produkcji tego modelu, który po raz pierwszy zaprezentowano w 1968 roku. Aktywny udział w tym wydarzeniu brała ekipa z przyzakładowego muzeum Opel Russelsheim, która prezentowała również część swoich zbiorów ze wspomnianymi Oplami GT na czele.

W jednym miejscu spotkały się: najstarszy i najnowszy prototypowy Opel GT oraz wersja elektryczna i dieslowska tego modelu. Z uwagi na 90 rocznicę udanej próby samochodu z napędem rakietowym, na zlocie obecna była również replika samochodu Opel RAK2, którym wnuk założyciela firmy Opel, Fritz von Opel osiągnął prędkość 238 km/h. Zaprezentowano również motocykl Opel Motoclub o takim samym źródle napędu z 1928 roku oraz kilka innych aut tej marki.
Wśród zgromadzonych w ten dzień klasyków trudno było wybrać najładniejszy pojazd. Wszystkie były wyjątkowe i jedyne w swym rodzaju.

Zlot, którego organizatorami są miasto Russelsheim i Opel, odbywa się zawsze w ostatnią niedzielę czerwca, a jego organizacja stoi na najwyższym poziomie. Co ciekawe nie pobiera się żadnego wpisowego od uczestników i nie są wymagane wcześniejsze zapisy. Organizatorzy są w stanie zapewnić miejsce każdemu z przybyłych zabytkowych samochodów a dodatkowo w trosce o ekologię, każda ekipa otrzymuje kartonowy „dywanik” aby ewentualne wycieki z samochodów nie zanieczyściły terenu. Moim zdaniem jest to bardzo dobry pomysł i mógłby stać się normą również na zlotach organizowanych w naszym kraju.

Na zlocie panuje fantastyczna, piknikowa atmosfera, dzień upływa na rozmowach i spotkaniach ze znajomymi oraz zawierane są nowe znajomości. Na zeszłorocznym spotkaniu z racji jubileuszu prym wiodły samochody marki Opel, samych GT było około 50 sztuk, ale nie zabrakło też licznych przedstawicieli takich marek, jak na przykład VW, Audi, Citroen, Renault, Triumph, Mercedes, Datsun i inne. Było sporo „amerykanów”, z których według mnie jednym z ciekawszych modeli był Ford Mustang Kombi w wersji Van. Samochód bardzo rzadki, a dodatkowo wspomniany egzemplarz, utrzymany był w bardzo dobrym stanie. Znalazło się tam też kilka aut które jeździły kiedyś po naszych ulicach, więc są nam bardziej znane, jak na przykład Fiat Ritmo (pierwsze wersje z okrągłymi klamkami), Fiat 131, Trabant, oraz dwa Moskwicze i to one pośród reszty zabytków wyglądały trochę egzotycznie.

Zlot w Russelsheim przyciąga oprócz pięknie utrzymanych pojazdów, bardzo dużo odwiedzających, którzy nie maja prawa się tu nudzić. Różnorodność prezentowanych klasyków, od rowerów zaczynając, poprzez motocykle, traktory, samochody osobowe i na półciężarówkach kończąc, sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie.

Zeszłoroczne spotkanie klasyków odwiedziło około 30 000 osób. Czy w tym roku pobity zostanie ubiegłoroczny rekord 3 000 pojazdów? Zobaczymy w niedzielę 30 czerwca br. Może mimo dzielących nas kilometrów znajdą się chętni, którzy zechcą reprezentować nasz kraj na tej największej imprezie w Niemczech lub po prostu zobaczyć to wydarzenie na własne oczy.

Polecam gorąco ten zlot, naprawdę warto.
Zapraszam do obejrzenia filmu znalezionego na YT, który pokazuje jak duża jest to impreza:
https://www.youtube.com/watch?v=rOfG4wflEhY

Od redakcji. Zapraszamy do podzielenia się swoimi opiniami i spostrzeżeniami z udziału w różnych zlotach starych samochodów. Każda relacja będzie przez nas nagrodzona. Wystarczy wysłać tekst i zdjęcia na [email protected]