Szymon Lubaszka z Dąbrowy Górniczej: „..to jest dozgonny związek między samochodem, a właścicielem..”


Informacje o samochodzie:

Marka: Wartburg
Model: 353S (biegi przy kierownicy)
Rok produkcji: 1987
Przebieg: 40 tyś km
Silnik: 2 suwowy, 3 cylindry
Moc: 50 KM
Prędkość max: 125 km/h

1. Jak natrafiłeś na ten samochód?
Samochód nabyłem w 2010 roku z ogłoszenia internetowego, które zostało nadane w 2007 roku. Auto było na chodzie – z Wrocławia do Dąbrowy przyjechało na własnych kołach. Gdy go kupiłem miał przejechane 28 tyś km, obecnie jest to już 40 tys. km.
Zawsze kiedy ludzie pytają mnie o jego zakup odpowiadam, że jest to dozgonny związek zawarty miedzy nami 25.10.2010 roku. Po prostu kocham Wartburgi!!!
Wartburg 353 S (2)

2. Jaka historia kryje się za tym samochodem?
Samochód kupiłem od pierwszego właściciela, który był dyrektorem Polmozbytu we Wrocławiu. Burek był dobrze zakonserwowany i zawsze serwisowany. Samochód jest zachowany w stanie oryginalnym, nigdy nie był poddawany renowacji. Staram się zachować jego ducha PRL i zostawić go w stanie oryginalnym. Dbam przy tym o to, aby zawsze był „wypucowany” i sprawny.
Wartburg 353 S (1)

3. Jakie wyposażenie posiada ten model?
Wyposażenie samochodu nie jest zbyt bogate, poza silnikiem, 4 kołami i budą ma radio i głniki. Reszta to wyposażenie seryjne, takie jak dmuchawa elektryczna, światła awaryjne itp.

4. Jakie prace wykonano przy samochodzie?
Przy Wartburgu, aby był bezawaryjny ciągle trzeba coś doglądać. Samochód jest w stanie oryginalnym, oczywiście wymagał malutkich poprawek, wymieniłem w nim: sprzęgło, pompę paliwa, gaźnik, linki, wszystkie uszczelki (również pod głowicą), wszystkie okładziny i bębny hamulcowe, opony, a nawet przeciwsłoneczne daszki, na których są przypinki z okresu PRL-u (pierwszego maja, PZPR, XXI lat DDR). Na tylnej szybie znajduje się DDR-owski aparat, mapa z lat 70-tych i pies z kiwającą głową. Ostatnio u dziadka w garażu dopadłem gałkę zmiany biegów z epoki, czyli zalany w tworzywo samochód. Zawieszenie mimo 28 lat nie ma luzów.
Wartburg 353 S (4)

5. Czy sam odnawiałeś samochód?
Wszelkie naprawy wykonuję sam, wykorzystując książki opisujące obsługę Wartburga.

6.  Skąd wziąłeś części?
W Dąbrowie jest sklep z częściami do Wartburgów, podobnie jest w Olkuszu. Oczywiście jest także internet. Również życzliwi ludzie spotkani na zlotach, czy na drodze oferują pozostałci po swoich Wartburgach.
Wartburg 353 S (5)

7. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Po pierwsze dżentelmeni o pieniądzach nie rozmawiają, a po drugie – jeśli kocham, to nie liczę pieniędzy. Tak na poważnie, to nie dużo.

8. Gdzie przechowujesz samochód?
Burek ma swój pokoik w garażu.
Wartburg 353 S (6)

9. Jakie są jego wady i zalety?
Kocham Wartburgi więc dla mnie jest to samochód idealny.

10. Jak sprawdza się samochód przy częstszym użytkowaniu?
O dziwo jest to bezawaryjny samochód. Oczywiście w zimę „burek” przechodzi gruntowny przegląd.
Wartburg 353 S (8)

11. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach?
Uczestniczę, lubię się pokazać. Rajd czy zlot jest takim sprawdzianem całej pracy Burek Klassik Team. Czymś, czym mogę się pochwalić to udział mojego Wartburga w programie Legendy PRL. Moim idolem jest Kajetan Kajetanowicz i chcę tak jak on dawać z siebie wszystko. Ponadto samochód nigdy mnie nie zawiódł, zawsze bezawaryjnie dojeżdżałem nim do celu.

12. Jak ludzie reagują na twój samochód?
Uśmiechy na twarzy i kciuki w górę.
Wartburg 353 S (10)

13. Komu polecasz to auto?
Świrom – takim jak ja! Komuś, kto chce mieć prawdziwą Legendę PRLu!

14. Co byś doradził tym, którzy chcą kupić taki samochód?
Mogę doradzić, aby zwracali uwagę na blacharkę, a głównie na to czy bagażnik nie był złamany. Jest to istotne ponieważ przeładowanie bagażnika, który umieszczony był poza ramą i opierał się tylko na tylnych słupkach powodowało jego złamanie.
Wartburg 353 S (7)

15. Czy posiadasz inne zabytkowe samochody lub planujesz zakup kolejnego?
Posiadam tylko Wartburga i to jest nasz dozgonny związek.

Chciałbym na koniec pozdrowić wszystkich naszych bliskich oraz kibiców i zaprosić na nasz profil na facebooku:
https://www.facebook.com/Burekklassikteam?fref=ts

Foto: Szymon Lubaszka.