W okresie międzywojennym na ziemiach czeskich działało około stu producentów samochodów, ale tylko miu z nich udało się wyprodukować ponad tysiąc samochodów: NW-Tatra, Laurin & Klement – Škoda, Praga, Aero, Jawa, Walter, Wikov i Z. Samochody z literą Z na chłodnicy były produkowane przez Czechosłowacką Fabrykę Broni (Zbrojovka) w Brnie, która była najważniejszym, krajowym producentem broni strzeleckiej w okresie międzywojennym.

Producent: Československá zbrojovka, a. s., Brno (podwozie) i Autodílny Československé zbrojovky, a. s., Praga-Vršovice (nadwozie), Czechosłowacja
Pojemność silnika: 981 cm3
Wydajność: 25 bhp / KM
Prędkość maksymalna: 100 km/h

Pierwszy samochód marki Z został wprowadzony na rynek w 1926 roku. Miał napęd na tylne koła i podobnie jak większość samochodów tej marki był napędzany dwucylindrowym silnikiem chłodzonym wodą. W 1933 roku Zbrojovka rozpoczęła produkcję nowego samochodu Z-4, który był pierwszym samochodem czechosłowackim z napędem na przednie koła. Samochód prezentowany na zdjęciach (Z-4) ma wykonane na zamówienie nadwozie kabrioletu, Wykonano je w filii firmy w Pradze.

In the inter-war period, approximately a hundred automobile producers were in operation in the Czech Lands, but only eight of these succeeded in producing more than a thousand cars: NW-Tatra, Laurin & Klement- Škoda, Praga, Aero, Jawa, Walter, Wikov and Z. Cars with the letter Z on the radiator were produced by the Czechoslovak Arms Factory (Zbrojovka) in Brno, which was the most important domestic producer of small arms in the period between the wars. The first car of the Z make was put on the market in 1926, had rear-wheel drive and like most of the following types of car of this make was driven by a water-cooled two-stroke twin-cylinder engine. In 1933, Zbrojovka started production of a new Z-4 car, which was the first Czechoslovak car with front-wheel drive. The Z-4 car on display has a custom-made cabriolet body, built in the firm’s Prague affiliate. Passenger car with a water-cooled two-stroke twin-cylinder engine placed length-wise behind the front axle and with front-wheel drive.


Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz