Każdy z właścicieli klasycznych samochodów wie, jak ważną rzeczą jest serwis jego wymarzonej maszyny. Monitorowanie stanu podzespołów mechanicznych, jak i terminowe wymiany eksploatacyjne zużytych elementów nie tylko zwiększają żywotność zabytkowego auta, ale zapewniają nam także poczucie bezpieczeństwa w każdej sytuacji na drodze. Kwestią, której należy poświęcić szczególną uwagę jest przede wszystkim system hamulcowy. Wysoko zaawansowaną technologią w tym zakresie mogło poszczycić się Volvo, które w połowie lat osiemdziesiątych zaprezentowało model 480.

Model 480 – pierwsze przednionapędowe Volvo w historii

To był prawdziwy przełom w historii Volvo. Zaprojektowany z dozą fantazji model 480 był jednym z niewielu kompaktów, które wówczas mogły zaoferować kierowcy aż tak wiele. Trzydrzwiowa, klinowata karoseria samochodu z elektrycznie chowanymi reflektorami była w 1986 roku ostatnim krzykiem mody. Wszystko było w nim inne – łącznie z umieszczoną pod przednim zderzakiem atrapą chłodnicy. Choć w designie tym przebijała się nuta nowoczesności, niektórzy dopatrywali się w niej odniesień do nietuzinkowego Volvo P1800 ES, które królowało w latach siedemdziesiątych.

Otwarcie Zachodniej Obwodnicy Gliwic Klassikauto pl

Bezpieczeństwo

Kompaktowego shooting-brake’a od Volvo można było porównać do solidnie chronionej twierdzy. Szwedzka marka dokonała wszelkich starań, by bezpieczeństwo Volvo 480 wybiegało nawet dalej, niż wymagały tego międzynarodowe przepisy. Przedział pasażerski chroniła stalowa i dodatkowo wzmocniona klatka, a każda z części nadwozia została wielokrotnie przetestowana pod względem wytrzymałci. Skandynawska solidność szła w parze z nowoczesnością, czego dowodem było wnętrze wyposażone w cztery oddzielne fotele, komputer pokładowy oraz nieszablonowe rozwiązania w postaci „bębenkowego” włącznika świateł. Samochód z pewnością posiadał swoją niepowtarzalną osobowość, która dostępna była w aż 6 wersjach: ES, S, Turbo i GT, Collection i Celebration. Pod jego maskę trafiały dwa typy silników o pojemności 1,7 oraz 2,0 l o kilku wariantach mocy. Szczególnie kuszące były 120-konne odmiany Turbo. Marzyło o nich wielu, a wrażenia płynące z jazdy zostawały w pamięci już na zawsze.

Volvo 480 Klassikauto pl

Produkcję rozpoznawalnego dziś youngtimera zakończono w 1995 roku. Po latach samochód doczekał się następcy w postaci modelu C30.

Hamulce tarczowe

Przełomowym modelem 480 można zachwycać się pod wieloma względami, również mechanicznymi. Prócz stosowania w nim systemu ABS, samochód już w połowie lat osiemdziesiątych mógł poszczycić się ulepszonym systemem hamulców tarczowych. Zapewniały one poczucie bezpieczeństwa dosłownie w każdej, nawet najbardziej niebezpiecznej sytuacji za kierownicą. Stosowane w nim przewody wykonywano z wysokiej jakości stopu stali, a następnie pokrywano je ocynkiem oraz powłoką epoksydową. Solidne zabezpieczenie tych elementów pozwalało na długi czas uchronić je przez rdzą. Dwuobwodowy układ z rozdziałem krzyżowym wyposażono w przesuwne zaciski hamulcowe, przez co stosowanie klocków hamulcowych o większym rozmiarze nie stanowiło żadnego problemu.

Więcej informacji na temat Volvo 480 znajdziesz TUTAJ

Volvo 480 Klassikauto pl

Pozbawiona ramek szyba tylna do dziś prezentuje się nadzwyczaj nowocześnie.

Serwis układu hamulcowego w Volvo

Upragniony czas letnich podróży zbliża się do nas wielkimi krokami. Warto pamiętać, że pogoda w wakacyjnych miesiącach często bywa zmienna, co wiąże się też z różnorodnymi warunkami na drodze. By w pełni cieszyć się bezpieczną jazdą samochodem, jeszcze przed nadchodzącym sezonem można skorzystać z kampanii serwisowej Volvo. Atrakcyjna OFERTA obejmuje wymianę tarcz oraz klocków hamulcowych.

Mimo tego, iż tarcze zazwyczaj zużywają się wolniej, niż klocki nie należy zwlekać z ich wymianą. W większości przypadków jest uzależnione od stylu jazdy, jak i również od typu i modelu samochodu, którym się poruszamy. Duże znaczenie ma też ukształtowanie terenu, po którym często się poruszamy. Dla przykładu: w warunkach górskich, gdzie mamy do czynienia ze stromymi podjazdami oraz zjazdami, elementy te zużywają znacznie szybciej, niż w warunkach typowo miejskich. W przypadku klocków hamulcowych ich zużycie uzależnione jest od ilości przejechanych kilometrów.

Oferta autoryzowanego serwisu Volvo obejmuje sprawdzenie, jak i wymianę tarcz hamulcowych (tylnych) na nowe z upustem 20% na usługę i materiały. Identycznym pakietem objęta jest wymiana klocków hamulcowych. Przy weryfikacji układu hamulcowego sprawdzana jest grubość obu tych elementów, a wszystkie wymiany wykonywane są zgodnie z zaleceniami producenta. Dostosowany do potrzeb klienta serwis pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia ich awarii podczas jazdy. Niezależnie od tego, czy mowa tu o pojeździe klasycznym lub nowoczesnym – układ hamulcowy musi być sprawny w każdym z poruszających się po drogach samochodów.

 

Kontakt z serwisem:
Tel.: 71 722 10 00 lub [email protected]

VOLVO CAR WROCŁAW-BIELANY
Wrocławska 1
55-040 Bielany Wrocławskie

Zdjęcia: Volvo Car Wrocław-Bielany, Krystian Tomala, archiwum autora, Przemysław Sipiński
Źródła dodatkowych informacji: Volvo Car Wrocław-Bielany, archiwalne materiały reklamowe Volvo