Kolejna moja historia. Tym razem słów kilka o moim motocyklu IŻ 49 z 1954 roku. Motocykl kupiłem w latach 1990/91. Przyjechał do mnie w skrzynkach – był kompletnie rozebrany. Na swoją kolej, remont czekał 30 lat. I gdyby nie pandemia, to nie wiem, czy bym go złożył.
W połowie marca 2020 roku dopadł nas „lockdown”, włącznie z zakazem wchodzenia do lasów. Przez 4 miesiące nie mogłem odwiedzać swoich klientów, co w niektórych przypadkach jest utrudnione nawet do dziś. Ale garaż był w zasięgu ręki. Kilka kroków od domu. A do remontu IŻa przymierzałem się już od jesieni.


Inwentaryzacja wykazała, że braków nie było dużo.  Dokumentację techniczną zdobyłem wcześniej. Kolejnym krokiem była segregacja części: co do chromowania, co do cynkowania, co do piaskowania i lakierowania. Bardzo ważne było to, żeby odzyskać jak najwięcej śrub i nakrętek – w motocyklu tym, jak i w większości wschodnich pojazdów z tego okresu, śruby i nakrętki były drobnozwojowe i nietypowe – jak np M7 z łebkiem na klucz 11. W zasadzie większość śrub wymagała kluczy 11, 12, 14 i 17. Takie śruby i nakrętki są obecnie trudno dostępne – w zasadzie trzeba je sprowadzać ze wschodu.

IŻ dostał wszystkie łożyska nowe, nowe uszczelniacze, nowe szprychy i opony, linki, instalację elektryczną, a silnik przeszedł remont. Wydechy – to współczesne repliki, tak samo jak szklanki suwaków, oryginalne były za bardzo zniszczone. Został założony zapłon CDI – oryginalny był w stanie nie nadającym się do użytku. Na zdjęciach widać poszczególne etapy składania motocykla. Było trochę kombinowania ze spasowaniem tylnego błotnika. Nie dość, że był pogięty, to jeszcze do wymiany był zawias. Operacja ta zajęła mi kilka dni. Zdjęcie podnośnika, na którym są rozłożone części motocykla  pochodzi z listopada 2019 roku. W czerwcu 2020 roku IŻ już jeździł. Motocykl lakierowałem sam, łącznie ze szparunkami, które były malowane ręcznie.

Całkowity koszt zakupionych części i prac zleconych (zaplatanie kół, chromowanie, cynkowanie) wyniósł około 6000 zł, nie liczę tu własnej pracy i poświęconego czasu. Modyfikacje wprowadzone w trakcie remontu, to przede wszystkim zapłon CDI, opony 3,5/19 zamiast 3,25/19.

Dane techniczne:

  • Silnik 1-cylindrowy, dwusuwowy, chłodzony powietrzem: 346 cm3 i 10,5 KM
  • Skrzynia biegów o 4 przełożeniach
  • Prędkość maksymalna: 90 km/h
  • Masa własna: 160 kg
  • Pojemność baku: 13 l

Okres produkcji: 1951-58

Pozdrawiam serdecznie KlassikAuto.pl
Arkadiusz Zowczak

Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego samochodu / motocykla. Informacje prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do tekstu prosimy o zdjęcia. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY. Przykładowe pytania ułatwiające opis: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/