Każdy z właścicieli klasycznych samochodów wie, jak ważną rzeczą jest serwis jego wymarzonej maszyny. Monitorowanie stanu podzespołów mechanicznych, jak i terminowe wymiany eksploatacyjne zużytych elementów nie tylko zwiększają żywotność zabytkowego auta, ale zapewniają nam także poczucie bezpieczeństwa w każdej sytuacji na drodze. Kwestią, której należy poświęcić szczególną uwagę jest przede wszystkim system hamulcowy. Wysoko zaawansowaną technologią w tym zakresie mogło poszczycić się Volvo, które w połowie lat osiemdziesiątych zaprezentowało model 480.

Model 480 – pierwsze przednionapędowe Volvo w historii

To był prawdziwy przełom w historii Volvo. Zaprojektowany z dozą fantazji model 480 był jednym z niewielu kompaktów, które wówczas mogły zaoferować kierowcy aż tak wiele. Trzydrzwiowa, klinowata karoseria samochodu z elektrycznie chowanymi reflektorami była w 1986 roku ostatnim krzykiem mody. Wszystko było w nim inne – łącznie z umieszczoną pod przednim zderzakiem atrapą chłodnicy. Choć w designie tym przebijała się nuta nowoczesności, niektórzy dopatrywali się w niej odniesień do nietuzinkowego Volvo P1800 ES, które królowało w latach siedemdziesiątych.

Bezpieczeństwo

Kompaktowego shooting-brake’a od Volvo można było porównać do solidnie chronionej twierdzy. Szwedzka marka dokonała wszelkich starań, by bezpieczeństwo Volvo 480 wybiegało nawet dalej, niż wymagały tego międzynarodowe przepisy. Przedział pasażerski chroniła stalowa i dodatkowo wzmocniona klatka, a każda z części nadwozia została wielokrotnie przetestowana pod względem wytrzymałci. Skandynawska solidność szła w parze z nowoczesnością, czego dowodem było wnętrze wyposażone w cztery oddzielne fotele, komputer pokładowy oraz nieszablonowe rozwiązania w postaci „bębenkowego” włącznika świateł. Samochód z pewnością posiadał swoją niepowtarzalną osobowość, która dostępna była w aż 6 wersjach: ES, S, Turbo i GT, Collection i Celebration. Pod jego maskę trafiały dwa typy silników o pojemności 1,7 oraz 2,0 l o kilku wariantach mocy. Szczególnie kuszące były 120-konne odmiany Turbo. Marzyło o nich wielu, a wrażenia płynące z jazdy zostawały w pamięci już na zawsze.

Volvo 480 Klassikauto pl

Produkcję rozpoznawalnego dziś youngtimera zakończono w 1995 roku. Po latach samochód doczekał się następcy w postaci modelu C30.

Hamulce tarczowe

Przełomowym modelem 480 można zachwycać się pod wieloma względami, również mechanicznymi. Prócz stosowania w nim systemu ABS, samochód już w połowie lat osiemdziesiątych mógł poszczycić się ulepszonym systemem hamulców tarczowych. Zapewniały one poczucie bezpieczeństwa dosłownie w każdej, nawet najbardziej niebezpiecznej sytuacji za kierownicą. Stosowane w nim przewody wykonywano z wysokiej jakości stopu stali, a następnie pokrywano je ocynkiem oraz powłoką epoksydową. Solidne zabezpieczenie tych elementów pozwalało na długi czas uchronić je przez rdzą. Dwuobwodowy układ z rozdziałem krzyżowym wyposażono w przesuwne zaciski hamulcowe, przez co stosowanie klocków hamulcowych o większym rozmiarze nie stanowiło żadnego problemu.

Więcej informacji na temat Volvo 480 znajdziesz TUTAJ

Pozbawiona ramek szyba tylna do dziś prezentuje się nadzwyczaj nowocześnie.

Serwis układu hamulcowego w Volvo

Upragniony czas letnich podróży zbliża się do nas wielkimi krokami. Warto pamiętać, że pogoda w wakacyjnych miesiącach często bywa zmienna, co wiąże się też z różnorodnymi warunkami na drodze. By w pełni cieszyć się bezpieczną jazdą samochodem, jeszcze przed nadchodzącym sezonem można skorzystać z kampanii serwisowej Volvo. Atrakcyjna OFERTA obejmuje wymianę tarcz oraz klocków hamulcowych.

Mimo tego, iż tarcze zazwyczaj zużywają się wolniej, niż klocki nie należy zwlekać z ich wymianą. W większości przypadków jest uzależnione od stylu jazdy, jak i również od typu i modelu samochodu, którym się poruszamy. Duże znaczenie ma też ukształtowanie terenu, po którym często się poruszamy. Dla przykładu: w warunkach górskich, gdzie mamy do czynienia ze stromymi podjazdami oraz zjazdami, elementy te zużywają znacznie szybciej, niż w warunkach typowo miejskich. W przypadku klocków hamulcowych ich zużycie uzależnione jest od ilości przejechanych kilometrów.

Oferta autoryzowanego serwisu Volvo obejmuje sprawdzenie, jak i wymianę tarcz hamulcowych (tylnych) na nowe z upustem 20% na usługę i materiały. Identycznym pakietem objęta jest wymiana klocków hamulcowych. Przy weryfikacji układu hamulcowego sprawdzana jest grubość obu tych elementów, a wszystkie wymiany wykonywane są zgodnie z zaleceniami producenta. Dostosowany do potrzeb klienta serwis pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia ich awarii podczas jazdy. Niezależnie od tego, czy mowa tu o pojeździe klasycznym lub nowoczesnym – układ hamulcowy musi być sprawny w każdym z poruszających się po drogach samochodów.

 

Kontakt z serwisem:
Tel.: 71 722 10 00 lub [email protected]

VOLVO CAR WROCŁAW-BIELANY
Wrocławska 1
55-040 Bielany Wrocławskie

Zdjęcia: Volvo Car Wrocław-Bielany, Krystian Tomala, archiwum autora, Przemysław Sipiński
Źródła dodatkowych informacji: Volvo Car Wrocław-Bielany, archiwalne materiały reklamowe Volvo