Karl Benz odpowiedzialny jest za opatentowanie pierwszego samochodu napędzanego benzyną. Działo się to pod koniec XIX wieku. Od tego czasu wiele się zmieniło, a dużo osób nie wyobraża sobie dnia bez swojego samochodu. Są takie osoby, jakie chcą wejść w posiadanie samochodów zabytkowych, które wyróżniają się ponad innymi pojazdami mechanicznymi.

Samochody zabytkowe – czy łatwo je rozpoznać?

Auta zabytkowe bez trudu można poznać. Nie tylko mowa o ich charakterystycznym wyglądzie. Wystarczy spojrzeć na kolor ich tablic. Wszystkie stare samochody mają żółte tablice. Aby je otrzymać, trzeba spełniać określone warunki:

  • zabytkowe auta muszą mieć min. 25 lat,
  • nie mogą być od 15 lat produkowane.

Istnieje szansa na to, aby młodsze pojazdy zostały uznane za historyczne. Muszą one jednak być:

  • rzadkie (może będzie to pojazd, który był produkowany na indywidualne zamówienie),
  • było użytkowane przez osoby uznane powszechnie za wyjątkowo ważne,
  • samochód związany jest z ważnymi wydarzeniami historycznymi lub sportowymi,
  • w całci pojazd jest oryginalnie wykonany,
  • do produkcji auta zastosowane unikalne rozwiązania konstrukcyjne, których w innych przypadkach się nie stosowało.

Gdzie można kupić auta zabytkowe?

Wiele osób obawia się tego, czy wybrany model jest w pełni sprawny. No cóż, można mieć pewne obawy, ponieważ w wielu przypadkach auto zabytkowe ma już „swoje lata”. Jeżeli ktoś wie, gdzie powinno się kupować zabytkowe samochody, nie musi obawiać się o jego sprawność. Ewentualnie sprzedawca poinformuje o najistotniejszych sprawach, które każdy kierowca winien wziąć pod uwagę. Samochody zabytkowe na sprzedaż w KolekcjaKlasyki.pl cieszą się dużym zainteresowaniem. Jeżeli ktoś chce być pewny tego, że wybrany przez niego stary Mercedes, Benetton, Lister Collins, Lola B11, Audi lub inny model jest dobry, powinien zajrzeć właśnie tam. Znaleźć tam można różne, stare samochody na sprzedaż w dobrej cenie.

Zabytkowe auta – czy łatwo utrzymać ten status?

Każda osoba, która kupi zabytek samochód musi zdać sobie sprawę z tego, że trzeba robić wszystko, aby utrzymać taki status. Nie można dopuścić do tego, aby samochód zniszczyć świadomie. Przerabianie auta jest niedozwolone. Jeżeli wykonywana jest naprawa – w tym m.in. wymiana główna podzespołów – trzeba tego typu prace zgłaszać konserwatorowi zabytków. Ewentualne naprawy mogą być wykonywane tylko w miejscach, jakie zajmują się starymi klasykami. Chodzi bowiem o to, że może nastąpić wymiana części tylko na oryginały lub na zamienniki, które często sprowadzane są na indywidualne życzenie klienta.

Klasyki można poddać renowacji, aby przywrócić im dawną świetność.

Samochody zabytkowe – zalety posiadania

Dla wielu taki pojazd to powód do dumy. To fakt że prezentowanie się w takim pojeździe nie pozostanie niezauważone. Warto jednak wiedzieć, że płynie kilka korzyści, jeżeli chodzi o posiadanie starego pojazdu. Mowa tu dokładnie o bezterminowym przeglądzie. Właściciel zobowiązany jest wykonać go tylko raz na cały okres użytkowania pojazdu.

Tego typu pojazdy są również zwolnione, jeżeli chodzi o konieczność dostosowywania do polskich wymogów technologicznych. Jeżeli ktoś sprowadza auto z USA, nie ma obowiązku przystosowania ich do polskich warunków. Nie trzeba jednak tak daleko patrzeć, aż za ocean. Bliżej można także znaleźć wiele modeli, np. we Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie, itd.

O czym nie można zapomnieć?

Wchodząc w posiadanie starych pojazdów, należy zdać sobie sprawę z tego, że to nie tylko duma i prestiż, ale ewentualne koszta. Niekoniecznie mowa jest tu o cenie zakupu, ale kosztach, jakie związane są z naprawą samochodu. Jak było wcześniej wspomniane, części do samochodu trzeba zamawiać indywidualnie – co wpływa na to, że finalna suma jest jeszcze większa. W innym bowiem przypadku samochód może stracić status zabytkowego.

Czy samochody zabytkowe muszą posiadać OC?

Oczywiście, że tak. Objęte są one tymi samymi przepisami, które odnoszą się do innych właścicieli pojazdów mechanicznych. Jest jednak pewna, istotna różnica. W przypadku starszych modeli aut, jakie zyskały miano zabytków, istnieje możliwość wykupienia polisy OC na krótki okres. Krócej niż na rok, jednak minimum na 30 dni. OC można wykupić tylko na okres, kiedy pojazdu zabytkowego będzie się używać, np. na okres letni. Jeżeli w zimie auto będzie garażowane, właściciel nie ma obowiązku kupować polisy.

Obowiązki dla kierowcy

Posiadanie samochodu zabytkowego to radość i wielkie emocje. To także lista obowiązków o których każda z tych osób musi obowiązkowo pamiętać.

Jeżeli ktoś wyrazi chęć sprzedaży tego pojazdu, musi to wcześniej zgłosić do konserwatora zabytków.

Nie ma możliwości montażu w nim instalacji gazowej. Benzyna to jedyna siła napędowa, którą można wykorzystać do każdego modelu zabytkowego.

W środku może znajdować się jedynie 25% części nieoryginalnych. Reszta musi być oryginalna.

Możliwy jest wyjazd nimi za granicę. Ten fakt ponownie trzeba zgłosić do konserwatora, jeżeli pojazd ma więcej niż 50 lat, a do tego wart jest więcej niż 32 tys. zł.

Ważne jest również jego dobre zabezpieczenie przed kradzieżą.