„Trzeźwy poranek” to cykliczne zmasowane kontrole trzeźwości kierowców. W ich ramach policjanci wyposażeni w alkomaty, czyli przenośne urządzenia do badania stanu trzeźwości, wyruszają na polskie drogi, aby skontrolować jak najwięcej kierujących.

Jazda po alkoholu

W Polsce, podobnie jak w innych krajach świata, kierowanie pojazdem po alkoholu jest zabronione (alkohol to substancja psychoaktywna, która silnie wpływa na człowieka). Jazda „po kielichu” stanowi zgodnie z polskim prawem wykroczenie lub przestępstwo – w zależności ilości alkoholu w organizmie.

Promile Stan kierowcy Przewinienie
0 – 0,2 ‰
0,2 – 0,5 ‰ po spożyciu wykroczenie
powyżej 0,5 ‰ nietrzeźwość przestępstwo

Policja z całą surowością zatem ściga zatem wszystkich, którzy siadają za kierownicę pod wpływem.

Kontrole trzeźwości „Trzeźwy poranek”

Rutynowe kontrole trzeźwości pod nazwą „Trzeźwy poranek” to stały element działań prewencyjno-kontrolnych polskiej Policji na polskich drogach. Przede wszystkim chodzi o wyeliminowanie z ruchu drogowego nietrzeźwych kierowców oraz ograniczenie liczby zdarzeń drogowych po alkoholu – takich jak kolizje, wypadki a nawet katastrofy drogowe.

Kontrole „Trzeźwy poranek” mają charakter masowy. Przeprowadzane są one na drogach głównie przez tzw. drogówkę, czyli policję drogową w charakterystycznych białych czapkach. Akcje prowadzone są najczęściej regionalnie – na terenie miast, powiatów lub całych województw (wówczas bierze w nich nawet ponad 200 policjantów na województwo!).

Trzeźwość kontrolują nie tylko policjanci drogówki, ale pomagają im także policjanci innych pionów (np. prewencji). A nawet funkcjonariusze innych służb mundurowych jak Inspekcja Transportu Drogowego (ITD).

Kontrole prowadzone są właściwie wszędzie – zarówno na drogach poza miastem (w tym także na autostradach i ekspresówkach), jak w samych miastach (np. podczas oczekiwania na zmianę świateł lub w korkach).

Poniżej przedstawiamy kilka losowych statystyk policyjnych po typowych „Trzeźwych porankach”.

Data Lokalizacja Kontrolujący Skontrolowani Nietrzeźwi kierowcy (odsetek)
2022-07-03 woj. dolnośląskie b. d. 7 500 43 (0,005%)
2022-06-21 Autostrada A4, woj. dolnośląskie b. d. 2 400 8 (0,003%)
2021-12-09 pow. wałbrzyski b. d. 386 1 (0,002%)
2015-09-22 woj. śląskie ponad 300 36 000 105 (0,003%)

Choć wydaje się, że liczba łapanych kierowców pod wpływem jest niska to warto pamiętać, że każdy taki pojedynczy nietrzeźwy kierowca może być dosłownie śmiertelnie niebezpieczny. Pozostaje tzw. ciemna liczba, czyli ta, której nie znamy i nie wiemy, ilu z nietrzeźwych kierowców udało się przejechać bez kontroli policyjnej. Pewne przybliżenie o niej daje nam badanie Instytutu Kantar Millward Brown z 2018 roku, które ukazuje rozmiar zjawiska jazdy Polaków po alkoholu. Wynika z niego, że aż 1,7% dorosłych Polaków, którzy w ciągu ostatnich 30 dni przed badaniem prowadziło pojazd mechaniczny, zadeklarowało, że robiło to po alkoholu!

Alkohol wciąż jednym z głównych przyczyn wypadków

Alkohol jest wciąż jedną z głównych przyczyn kolizji i wypadków drogowych w Polsce. Widać to w oficjalnych statystykach – w co dziesiątym wypadku drogowym w Polsce uczestniczą osoby po alkoholu.

Przykładowo w 2022 roku, dla którego dostępne są ostatnie bardziej szczegółowe policyjne dane statystyczne:

  • Na Policję zgłoszono 362 266 kolizji drogowych oraz 21 322 wypadki drogowe, podczas których aż 1 896 osób poniosło śmierć, zaś 24 743 osoby zostały ranne (w tym 7 541 ciężko).
  • Użytkownicy dróg (kierujący różnymi pojazdami, piesi, pasażerowie) będący pod działaniem alkoholu (w stanie po użyciu oraz w stanie nietrzeźwości) uczestniczyli w sumie w 2 248 wypadkach drogowych. Stanowi to aż 10,5% ogółu wszystkich (21 322) wypadków drogowych w Polsce.
  • W 2 248 wypadkach drogowych z udziałem alkoholu zginęły 268 osoby, co stanowi 14,1% ogółu zabitych. 2 567 osób odniosło obrażenia, co stanowi 10,4% ogółu rannych w wypadkach drogowych.
  • Najliczniejszą grupę sprawców wypadków drogowych pod działaniem alkoholu stanowili kierujący pojazdami. W 2022 roku z ich winy doszło do 1 415 wypadków, w których zginęły 172 osoby, a rannych zostało 1 690 osób.

 

Rok 2022 Ogółem – z tego z uczestnikami po alkoholu – z tego ze sprawcami kierującymi po alkoholu
Wypadki 21 322 2 248 (10,5%) 1 415 (6,6%)
Zabici 1 896 268 (14,1%) 172 (9%)
Ranni 24 743 2 567 (10,3%) 1 690 (6,8%)

Warianty akcji „Trzeźwy poranek”

Prowadzone przez polską policję akcje „Trzeźwy poranek” mają kilka wariantów.

Jeśli kontrola „Trzeźwy poranek” przypadająca na poniedziałek po weekendzie często określana jest jako „Trzeźwy poniedziałek”. Jeśli kontrola „Trzeźwy poranek” obejmuje autostradę i prowadzona jest przez komisariaty autostradowe nazywana jest jako np. „Trzeźwy poranek na A4”.

Poranne kontrole wycelowane w kierowców autobusów, autokarów, busów i gimbusów transportujących pasażerów w ramach komunikacji miejskiej, podmiejskiej i dalekobieżnej nazywane są jako „Trzeźwy autobus”.

Bywają także „trzeźwe poranki” transgraniczne (np. polsko-słowackie), podczas których policjanci dwóch krajów wspólnie kontrolują kierowców.

Inne nazwy to np. „Trzeźwy kierujący”, „Trzeźwość”, „Alkohol i narkotyki” itp.

Akcje „Trzeźwy poranek” zazwyczaj są kilkugodzinne, obejmujące – jak sama nazwa wskazuje – godziny poranne. Ale bywają jednakże także całodniowe akcje.

Dodatkowo kontrole „Trzeźwy poranek” przeprowadzane są często wraz z kontrolami prędkości, akcjami pod nazwami „Prędkość” czy „SPEED”. Czasem bierze w nich udział nawet policyjna maskotka Polfinek (trzeźwym kierowcom rozdaje np. odblaski).

Co ciekawe podczas akcji „Trzeźwy poranek” kontrolowani są nie tylko kierowcy pojazdów mechanicznych, ale także rowerzyści.

Alkomat policyjny PROMILER iBLOW

Podczas akcji „Trzeźwy poranek” polska policja korzysta często z alkomatu policyjnego iBLOW marki PROMILER.

Ze względu na wygląd alkomat policyjny PROMILER iBLOW nazywany jest często „żółtą pałką”.

To alkomat przesiewowy, umożliwiający zbadanie dużej liczby kierowców w krótkim czasie. Podczas kontroli trzeźwości przystawiany jest tuż pod usta kierowcy, aby w niego nadmuchał. Pomiar jednej osoby trwa zaledwie kilka sekund. Jest to alkomat bezustnikowy, kierowcy nie dotykają go ustami, co zapewnia higienę procesu kontroli.

Alkomaty PROMILER z technologią „policyjną”

Sama Policja często przyznaje, że wielu złapanych kierowców tłumaczy się, że alkohol piło dzień wcześniej i wsiadając za kierownicę byli przekonani, że są zupełnie trzeźwi. Nawet następnego dnia po spożyciu poziom alkoholu w organizmie może być wysoki, wyższy niż dozwolony w Polsce poziom 0,2 promila.

Dlatego też, aby mieć pewność wsiadając do samochodu, warto zainwestować kilkaset złotych w poręczny elektroniczny alkomat, najlepiej z logo PROMILER-a. Warto bowiem posiadać alkomat pewny i dokładny, wyposażony w czujnik elektrochemiczny o większej powierzchni. To ta sama elektrochemiczna technologia pomiaru stosowana jest w profesjonalnych alkomatach policyjnych.

Chętni wyłożyć trochę więcej kupić mogą nawet alkomat policyjny, np. przesiewowy PROMILER iBLOW 10 lub alkomat dowodowy PROMILER ALP-1. Czyli dokładnie te same urządzenia, które używa Policja do kontrolowania nas na drogach.

Nawet jeśli nie mamy jeszcze własnego alkomatu osobistego to przed ruszeniem w trasę na najbliższym komisariacie skorzystać możemy z alkomatów stacjonarnych, także marki PROMILER. Są to czarne skrzynkowe alkomaty, które zawieszone są na ścianie, najczęściej przy wejściu na komisariat. Alkomaty stacjonarne PROMILER na komisariatach są anonimowe, publiczne i co najważniejsze gratisowe!

Dodatkowo na niektórych stacjach benzynowych lub w innych publicznych miejscach spotkać można alkomaty „barowe” PROMILER. Alkomaty takie, zainstalowane najczęściej przez właścicieli stacji, są odpłatne. Za kilka złotych (2, 5 zł) możliwe jest określenie zawartości alkoholu w organizmie.

Podsumowanie

Problemu nietrzeźwych kierowców na drogach nie da się prawdopodobnie całkowicie wyeliminować, jednak dzięki prowadzonym cyklicznie działaniom policyjnym jak „Trzeźwy poranek” można go mocno ograniczyć.

Kierujący po alkoholu muszą zrozumieć, że w tym temacie nie ma mowy o taryfie ulgowej. Ryzykują oni nie tylko swoim zdrowiem i życiem, ale także innych użytkowników dróg.

 

Źródła: 
Zdjęcie główne: Kontrola trzeźwości kierowców przeprowadzana alkomatem PROMILER iBLOW w ramach akcji „Trzeźwy poranek” w powiecie łomżyńskim (źródło: Policja)
Zdjęcie dodatkowe „136-168165”: Kontrola trzeźwości z Polfinkiem, maskotką Policji (źródło: Policja)
Zdjęcie dodatkowe „Iblow”: podpis: Alkomat policyjny PROMILER iBLOW (źródło: PROMILER)
Tabele: źródło: Policja