AX został zbudowany przez Renault. Był produkowany w latach 1908–1914 i używany głównie przez kierowców taksówek. AX miał 2-cylindrowy silnik o pojemności 1060 cm3 i mocy 8 KM. Jego maksymalna prędkość wynosiła 55 km/h. Pojazd ważył 750 kg. Powstawał w czasach, w których rozwój samochodów postępował w zawrotnym tempie w pierwszej dekadzie XX wieku.

Producent: Renault Fréres, Billancourt, Sekwana, Francja
Pojemność silnika: 1060 cm3
Wydajność: 8 KM
Maksymalna prędkość: 55 km/h

Mimo, że na początku tego okresu pojazdowi było daleko do doskonałej zabawki dla ograniczonego kręgu entuzjastów i nie było ono niezawodne, około 1910 roku samochód był już sprawdzonym i najbardziej niezawodnym środkiem transportu. Również w porównaniu do kolei, która była dominującą formą transportu w tamtym czasie. Renault oferował jednak wtedy znacznie więcej – niezależność i wolność. Samochody przestawały być rzadkością, a 1 marca 1910 r. w Czechach zarejestrowano ich ponad tysiąc, z czego 323 w samej Pradze. Jednym z tych 323 praskich samochodów był mały, dwucylindrowy Renault AX należący do hotelu Emanuel Oppel. Teraz to retro auto znajduje się w kolekcji Narodowego Muzeum Techniki.

Automobile development proceeded at breakneck pace in the first decade of the 20th century. Though at the beginning of this period it was a far from perfected plaything for a limited circle of enthusiasts and it was hardly roadworthy, around 1910 the car was already a proven and relatively reliable means of transport, which also, compared with the railway which was dominant at that time, offered a great deal more – independence and freedom. Cars ceased to be a rarity, and there were more than a thousand registered in Bohemia on 1 March 1910, of which there were 323 in Prague alone. One of these 323 Prague cars was the small twin-cylinder Renault AX of the hotelier, Emanuel Oppel, which is preserved in the National Technical Museum collection.
Passenger car with a water-cooled four-stroke twin-cylinder SV engine placed length-wise behind the front axle and with rear-wheel drive.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_AX