Firma AC – Auto Carrier – założona została w 1904 roku. Przez lata budowała samochody trójkołowe. W 1953 roku zakłady w południowym Londynie opuścił pierwszy samochód sportowy. Tak zaczęła się legenda.


Tą wyjątkową konstrukcję stworzył Caroll Shelby, łącząc doskonałe brytyjskie podwozie z mocarnym amerykańskim silnikiem Forda V8. Silniki Forda, które stosowano w Cobrach, to potężne jednostki V8 o pojemności 4,2 litra, zastąpione następnie motorem o pojemności 4,7 l. Zastosowany mechanizm różnicowy pochodził od Jaguara E-Type, podobnie hamulce — tarczowe na przednie i tylne koła. W 1964 roku wersja Cobra GT wygrała 24-godzinny wyścig w Le Mans. Ostatecznie produkcji modelu zaprzestano w 1965 roku.

Parametry techniczne samochodu ze zdjęć:
Rok produkcji: 1966
Skrzynia biegów: manualna
Pojemność silnika: 427 ci, 7,0l
Moc: 335 kW, 445 KM

Później wprowadzono do produkcji model 427. AC Cobra 427 lub inaczej Shelby Cobra 427 był napędzany przez silnik V8 o pojemności 6989 cm³ i mocy 425 KM. Auto odnosiło sukcesy w rajdach oraz wyścigach. Marzenie Shelby’ego było stworzenie samochodu, który „przede wszystkim pokona Corvette”, się ziściło.
Pomimo sukcesów przedsięwzięcie okazało się być finansową klęską.

W 1984 roku AC zamknęło swoją fabrykę, a prawa do nazwy Cobra sprzedało firmie Autokraft. Na całym świecie powstaje wiele replik tego samochodu. Także w Polsce. Jeżeli historyczne znaczenie auta mierzono by ilością wykonanych replik, to AC Cobra należałaby do pierwszej trójki, obok Lotusa 7 i Porsche 356.

Źródło:
MotoClassic Wrocław 2019
https://autokult.pl/14233,ac-cobra-krotka-historia-legendy
https://www.gieldaklasykow.pl/ac-cobra-1965-usa/