Założona przez Františka Janečka w Pradze firma zbrojeniowa Zbrojovka Ing. w 1929 roku rozpoczęła produkcję motocykli Jawa, które w krótkim czasie zaczęły dominować na czeskim rynku motoryzacyjnym i to przede wszystkim z ich produkcją jest ona kojarzona przez większość fanów motoryzacji. Jawa była jednak również w okresie międzywojennym producentem samochodów osobowych. Firma produkowała, począwszy od 1934 roku, samochody na licencji niemieckiego DKW, a następnie samochody własnej konstrukcji.

Producent: Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praga, Czechosłowacja
Pojemność silnika: 745 cm3
Wydajność: 26 KM
Maksymalna prędkość: 110 km/h

Karoseria prezentowanego na zdjęciu samochodu jest dziełem znanego, przedwojennego, węgierskiego projektanta samochodowego Paula Jaray’a, który narysował ją zgodne z ówczesnymi trendami panującymi w stylistyce pojazdów sportowych. Jaray odpowiedzialny był między innymi za aerodynamiczne projekty samochodów Mercedesa, Maybacha czy Opla, ale szerszemu gronu miłników motoryzacji znany jest przede wszystkim z projektu nadwozia czeskich samochodów Tatra 77. Prezentowana, wyścigowa Jawa 750 wyposażona była w dwucylindrowy silnik o pojemności prawie 750 centymetrów sześciennych i mocy podniesionej do 27 koni mechanicznych, który rozpędzał auto do prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 110 km/h.

From 1929, the arms factory Zbrojovka Ing. Francišek Janeček in Prague made Jawa motorcycles, which in a few years became the most widely sold machines in the country. So, in 1934, Ing. Janeček also launched production of small passenger cars with twin-cylinder two-stroke engines and front-wheel drive, first under licence from the German DKW car plant, later its own design. For one of the most important sports events inter-war Czechoslovakia, the 1000 Czechoslovak Miles race for touring cars, the Jawa car plant built six sports specials in 1935, which in this race won in the 750 cc category and also the prestigious President of the Republic’s prize for the most successful team. Three had open roadster bodies, three were in a coupé version. The car in the National Technical Museum collection, renovated by courtesy of SKF Ložiska a. s., is the only one extant.
Sports car with a water-cooled two-stroke twin-cylinder engine placed cross-wide behind the front axle and with front-wheel drive.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz

http://www.autogen.pl/art-37-jawa-nie-tylko-motocykle.html