Na początku 1914 roku właściciel zamku Orlík, książę Karel Schwarzenberg V zakupił Benza 16/40 HP. Podwozie zostało dostarczone przez fabrykę samochodów Benz w Mannheim, a nadwozie zostało zbudowane przez jednego z najbardziej znanych krajowych producentów autokarów, firmę Pilsen z Brožík. Był to piękny i mocny samochód, ale młody książę nie cieszył się nim długo.

Producent: Benz&Cie., Rheinische Automobil und Motoren Fabrik A.G., Mannheim, Niemcy (podwozie) i Carrosserie V. Brožík Syn, Pilzno, Bohemia (nadwozie)
Pojemność silnika: 3969 cm3
Wydajność: 40 KM
Maksymalna prędkość: 80 km/h

Stał się jedną z pierwszych ofiar wojny światowej, która zakończyła się upadkiem monarchii austro-węgierskiej oraz powstaniem Czechosłowacji. Natychmiast po mobilizacji został wezwany i zabrał ze sobą samochód. Zmarł na czerwonkę w 1914 roku na froncie serbskim. Po jego śmierci samochód trzymano w Orlíku do czasu przejęcia władzy przez komunistów, kiedy cały majątek rodzinny został skonfiskowany, a samochód przekazany do kolekcji Narodowego Muzeum Techniki. Po 1990 roku jego wnuk, Karel Schwarzenberg VII, pomimo niepodważalnego prawa do jego zwrotu, pozostawił samochód w posiadaniu muzeum.

In early 1914, an automobile was also purchased by the owner of Orlík Castle, Prince Karel Schwarzenberg V. The chassis was supplied by the Benz car plant in Mannheim and the body was built by one of the most renowned domestic coachbuilders, the Pilsen firm of Brožík. It was a beautiful and powerful car, but the young Prince did not enjoy it for long. He became one of the first victims of the World War, which ended with the collapse of the Austro-Hungarian monarchy and the creation of Czechoslovakia. Immediately after mobilization, he was called up and took his car with him; he died of dysentery in 1914 on the Serbian front. After his death, the car was kept at Orlík out of reverence until the Communist takeover, when all the family’s property was confiscated and the car handed to the National Technical Museum collection. After 1990, his grandson, Karel Schwarzenberg VII, despite his indisputable right to its restitution, left the car in the museum’s possession.

Passenger car with a water-cooled four-stroke four-cylinder SV engine placed length-wise behind the front axle and with rear-wheel drive.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz