Ferrari GTB Turbo – dwuosobowy samochód z centralnie umieszczonym silnikiem. Napędzany jednostką V8 o relatywnie niewielkiej pojemności dwóch litrów. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki, udało się uzyskać moc 254 KM przy 6500 obrotów na minutę. Ten model to przykład downsizingu Ferrari, który wprowadził doładowaną wersję ze względów fiskalnych. We Włoszech podatki od samochodu liczono według jego pojemności silnika. GTB Turbo osiąga 253 km/h prędkości maksymalnej. Projekt modelu samochodu pochodzi od słynnego biura projektowego Pininfarina.


Oprócz GTB Turbo na rynku obecny był także model GTS Turbo. Litery GT oznaczały Gran Turismo, natomiast B to Berlinetta (coupe), a S – Spider (targa-top).W latach 1986-1989 wyprodukowano 308 egzemplarzy wersji coupe oraz 828 sztuk GTS. GTB Turbo nie miało bezpośredniego następcy, ponieważ wszystkie wersje modelu 348, który zastąpił Ferrari 328, miały już silniki bez doładowania.

GTB Turbo dostępny był równolegle z modelem 328 GTB, w związku z czym są mylone. Gdzie tkwi główna różnica pomiędzy nimi? Pod maską – 328 GTB ma wolnossący silnik o pojemności 3.2 litra, GTB Turbo natomiast, tak jak już wcześniej wspomnieliśmy, ma silnik o pojemności 2 litrów. Osiągi obu modeli są porównywalne.

A co z nadwoziem? Finałowy GTB Turbo przejął większość z rozwiązań po poprzednikach. Miał również parę dodatkowych wlotów typu NACA umieszczonych przed przednimi kołami (przez które znaczek Pininfariny został przeniesiony za tylne koło) oraz aerodynamiczną lotkę na końcu dachu, która tu była standardowa, a w 328 wymagała dopłaty. Dodano jeszcze dwie nowości. Pięć szczelin na tylnym zderzaku, które poprawiają cyrkulację powietrza pod pokrywą silnika, która z kolei musiała zostać wybrzuszona, aby pomieścić intercooler. Jeszcze jedną różnicą jest to, że w środku turbodoładowanej wersji znalazł się dodatkowy wskaźnik ciśnienia doładowania. Obydwie wersje modelowe dzieliły zaś dokładnie to samo czerwone pole na obrotomierzu, zaczynające się na 7800 obr./min, chociaż wydaje się to niewyobrażalne z perspektywy dzisiejszej motoryzacji. Co do ceny, GTB Turbo kusił we Włoszech ceną 78 116 000 lirów, natomiast opatrzony większym podatkiem 328 GTB kosztował 91 425 000 lirów.

208 GTB Turbo był pierwszym Ferrari z turbodoładowaniem, a GTB Turbo jest rozwiniętą wersją tego samochodu. Jest to interesujący samochód z tego powodu, że został turbodoładowany ze względu na redukcję silnika zamiast ogólnej wydajności, takiej jak F40. Ale to niestety najważniejsza cecha, jaką posiada. Nie jest poszukiwany jako cenny samochód kolekcjonerski. Dla niektórych podniesiona pokrywa silnika i przewody NACA sprawiają, że wygląda ono chłodniej niż inne wersje tego nadwozia, ale oczywiście nie jest to drastyczna różnica. To wciąż Ferrari, a najważniejszy powód zakupu nie jest już istotny.

Aktualne ceny w Niemczech, w euro:
GTB Turbo (okres produkcji: 86-89):
stan 1: 120 000,
stan 2: 92 000,
stan 3: 70 000,
stan 4: 37 000,
stan 5: 22 000.
Ceny wzrosły w ciągu ostatnich 5 lat o 100%.

Czasem ceny samochodów, również Ferrari, podlegają korekcie. Najczęściej w okresach tzw. spowolnienia gospodarczego. W przypadku tego modelu, uważamy, że taniej nie będzie. Ceny mogą jednak przez najbliższe 2-3 lata stabilizować się na aktualnym poziomie. Potem znowu będę rosły. Przewidujemy wzrost na poziomie 8% rocznie na przestrzeni kolejnych 5 lat.

W Polsce praktycznie nie pojawia się ten samochód w sprzedaży. W Niemczech aktualnie dostępnych jest kilka sztuk w cenie ok 100 000 euro.

Źródło:
autokult.pl/30756,downsizing-la-ferrari-jak-maranello-pogodzilo-sie-z-turbo-30-lat-temu
www.ardorauctions.pl/ferrari-gtb-turbo-1989-2/
www.topspeed.com/cars/ferrari/1986-1989-ferrari-gtb-turbo-ar79735.html