Założyciel firmy Jaguar, William Lyons, rozpoczął prace nad coupe w 1972 roku. Był to jego ostatni projekt przed przejściem na emeryturę. Został on wykonany w dwóch wersjach: 6C oraz 12C.

Nazwa XJ początkowo oznaczała kolejną serię modeli Jaguara, oznaczającą limuzynę i coupe o symbolach XJ6 i XJ12 oraz odrębny model sportowy, oznaczony XJ-S. Cyfra 6 i 12 w nazwie, oznaczały liczbę cylindrów zastosowanego silnika. Mimo nieco innych oznaczeń wewnętrznych, kolejne konstrukcje Jaguarów tej klasy również nazwano XJ.

W modelu 6C wystąpiły dwa nieprzewidziane problemy. Po pierwsze: uszczelnienie bocznych okien w celu zminimalizowania przeciągów i szumu wiatru. Po drugie opanowanie mechanizmu elektrycznego obniżania tylnej szyby bocznej, która musiała poruszać się w dół, do tyłu, do przodu i do dołu, aby zmieścić się w dostępnej przestrzeni w błotniku. Seria XJC finalnie, po wielu problemach, do sprzedaży trafiła na przełomie 1974/1975 roku. Sporym problemem była i jest nadal sztywność nadwozia.

W 1976 roku pojawił się model XJ 12C. Różnił się od modelu 6C m.in. inną przekładnią, mechanizmem ograniczonego poślizgu, chromowanymi wykończeniami, szerszym plisowaniem siedzeń, emblematem V-12, innymi elementami zawieszenia oraz oponami.

Dwunastocylindrowy silnik XJC był standardowo wyposażony we wtrysk paliwa (z wyjątkiem niektórych modeli wczesnej produkcji i modeli europejskich), a wszystkie modele wyposażone były w klimatyzację i automatyczne skrzynie biegów jako wyposażenie standardowe.

Wszystkie coupé w ramach standardowego wyposażenia posiadały czarny winylowy dach (z wyjątkiem prototypu serii I produkowanego dla kierownictwa Jaguara).

Łącznie zbudowano nieco ponad 10 tys. sztuk wszystkich modeli XJC, w tym ok. 6,4 tys. modeli XJ6C oraz ok. 1,8 tys. modeli XJ12C. Pozostałe modele były produkowane przez Daimlera: Daimler Double Six C (ok. 400 szt.) i Daimler Sovereign 4.2C (ok. 1600 szt.).

Aktualne, średnie ceny w euro dla rynku niemieckiego:

Jaguar XJ6 4,2 C: okres produkcji: 1973-77, moc: 168 KM,
ocena 1: 43 000,
ocena 2: 27 000,
ocena 3: 13 500,
ocena 4: 5 000,
ocena 5: 2 800.
Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat: 18 %

Jaguar XJ12 C: okres produkcji: 1973-77, moc: 268 KM, o
cena 1: 52 000,
ocena 2: 32 000, o
cena 3: 16 500,
ocena 4: 6 000,
ocena 5: 3 100.
Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat: 40 %

Aktualnie w Niemczech jest około 30 samochodów do sprzedania w cenach od 5 000 euro do 40 000 euro. W cenie około 25 000 euro samochody są w dobrym stanie, nie wymagają wkładu finansowego. Powyżej tej kwoty sprzedawane są najczęściej samochody po remoncie lub renowacji.

Polecamy. To ciekawy, jeszcze nie odkryty klasyk, który będzie systematycznie zyskiwał na wartości. Szacujemy około 5% rocznie w ciągu najbliższych 5 lat