Rodzina Drajczyk z Sosnowca: „…duży komfort jazd, po nie najlepszych Polskich drogach….”!
Samochód: Ford Custom DeLuxe 4door
Rok produkcji: 1950
Silnik: 3703 cm3, moc 95 KM
1. Dlaczego interesujesz się takim autem?
Ford Custom został kupiony przez nas zupełnie przypadkiem. Podczas wyprawy do Stalowej Woli z zamiarem kupna Mercedesa 180 Pontona, zauważyliśmy po drodze stojącego na posesji Forda częściowo przykrytego plandeką. Szczęśliwie okazało się, iż właściciel samochodu nosi się z zamiarem jego sprzedaży. Po weryfikacji stanu, oryginalności i kompletności na drugi dzień byliśmy ponownie w Stalowej Woli z lawetą.
2. Jaka historia kryje się za tym samochodem?
Samochód został zarejestrowany 25 października 1950 roku w ZSRR w Moskwie, jako nowy pojazd z przebiegiem: 216 km. Natomiast rejestracji pojazdu dokonano w Poselstwie Greckim (Ambasadzie greckiej) w Korpusie Dyplomatycznym przy ul. Mieszczanskaja 24.
Ford otrzymał numer rejestracyjny D413, oraz Techniczieskij Paszport (książkę tożsamości pojazdu), która zawierała wszystkie dane pojazdu oraz przebieg jego serwisowania. Została wydana 25 października 1950 roku przez Wydział Milicji miasta Moskwy. Natomiast we wrześniu 1957 roku zmieniono numer rejestracyjny na D390.
13 maja 1959 roku pojazd zyskał nowego właściciela – Andrzeja G. – współpracownika Biura Handlowego. Ponownie dokonano zmiany rejestracji z D390 na GAI UMD na podstawie zaświadczenia Moskiewskiego Urzędu Celnego. Był to maj 1959 roku.
12 czerwca 1959 roku pojazd opuścił terytorium ZSRR i przekroczył granice na przejściu granicznym PRL-ZSRR w Brześciu. Na tamten czas pojazd był sprawny, a jego przebieg wynosił 62 906 km. Kolejnej rejestracji pojazdu dokonano w Wydziale Komunikacji i Łączności Urzędu Miejskiego w Stalowej Woli. W tym okresie uszkodzeniu uległa jednostka napędowa, a pojazd został odstawiony do hangarów Wojskowych celem naprawy. Niestety nie zdobyto części i pojazd został wyrejestrowany.
W tym czasie pojazd trafił w ręce naszej rodziny.
3. Jak przebiegał „remont” samochodu?
Po przystąpieniu do remontu w czasie rozbiórki samochodu, na wykładzinie podłogi znaleźliśmy doszyty kawałek materiału. Po jego oderwaniu ukazała się oryginalna książka pojazdu ze wszystkimi wpisami, od dnia zakupu nowego pojazdu, aż do momentu przekroczenia granicy z Polską.
Remont trwał 3 lata. Pojazd został rozebrany na części pierwsze i odrestaurowany z pieczołowitą starannością.
4. Gdzie przechowujecie samochód?
Samochód przechowywany jest w garażu.
5. Jakie są jego wady i zalety?
Miękkie zawieszenie i duża masa pojazdu wpływają na bardzo duży komfort jazdy po nie najlepszych polskich drogach. Poruszanie się samochodem w szaleńczym ruchu dzisiejszych lat zmusza do zachowania szczególnej ostrożności i rozwagi, nie mniej jednak radość z jazdy wynagradza wszelkie inne niedogodności.
6. Jakie wyposażenie posiada ten model?
Ford został wyposażony w 6-cylindrowy, dolnozaworowy silnik, chłodzony cieczą i umieszczony wzdłużnie nad osią przednią. Posiada zasilanie gaźnikowe górnossące, gaźnik jest jednogardzielowy.
Wał korbowy oparty jest na 3 podporach, 1 wałek rozrządu umieszczony został w bloku. Układ rozrządu napędzany jest za pośrednictwem kół zębatych. Zapłon iskrowy: aparat zapłonowy mechaniczny, palec rozdzielacza, świece zapłonowe, kolejność zapłonu 1-5-3-6-2-4. Zawieszenie przednie jest niezależne. Podwójne, poprzeczne wahacze trójkątne, obsadzane na elementach metalowo gumowych, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, drążek stabilizacyjny.
Zawieszenie tylne jest zależne. Most sztywny jednoczęściowy, zawieszony na resorach piórowych, wzdłużnych, półeliptycznych o progresywnym działaniu, 5 piór na resor, amortyzatory teleskopowe.
7. Czy jeździcie tym samochodem na zloty, rajdy?
Tak jeździmy nim głównie na zloty, czasem przy ładnej pogodzie na krótsze przejażdżki.
Jednakże minusem większych imprez jest konieczność pilnowania samochodu. Ludzie szarpią za klamki. Zdarzają się osoby, które sprawdzają czy grzebień umieszczony na masce jest składany.
8. Czy wasza rodzina posiada inny zabytkowy samochód?
Posiadamy jeszcze jeden zabytkowy samochód: Plymouth P8 DeLuxe z 1939 roku, o którym opowiadaliśmy we wcześniejszym artykule (https://klassikauto.pl/retro-auto-plymouth-p8-deluxe-1939r/).
9. Kto z członków rodziny jest największym miłośnikiem tego samochodu?
W rodzinie nie ma chyba bardziej lub mniej zainteresowanych osób naszymi samochodami, jak również wszelkimi innymi pojazdami zabytkowymi. Natomiast na zlotach przy Fordzie najczęściej można spotkać moją mamę (chyba jest z niego dumna).
10. Czy bierzecie pod uwagę sprzedaż, któregoś z zabytków?
Sprzedaży samochodu Plymouth nie rozważamy na pewno. Natomiast w ostatnich dniach zrodziła się koncepcja sprzedaży Forda Customa, ale tylko by zamienić go na kolejnego klasyka. Nie mniej jednak na razie są to tylko wolne dygresje, rozmowy i przemyślenia.
Od Redakcji. Samochód można wynająć: www.zabytkiemdoslubu.pl !