Horch to niemiecka marka samochodów, które produkowano w latach 1901–1945. Samochody te charakteryzowały się wysoką jakością, luksusowym wykończeniem i innowacyjnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Produkowane były w założonej przez Augusta Horcha fabryce samochodów w Zwickau (Niemcy). W kolejnych latach, a dokładniej w 1909 roku Horch opuścił firmę, a sam uruchomił kolejną fabrykę samochodów, zwaną Audi.

Paul Daimler był głównym inżynierem w Horch przez większość lat dwudziestych, kiedy to zaprojektował Horch 12/60 PS (Type 303), pierwszy niemiecki miocylindrowy silnik, który był produkowany seryjnie. W 1929 r. głównym inżynierem w fabryce został Fritz Fiedler, odpowiedzialny za projekt dwunastocylindrowego Horcha 670.

Na berlińskim salonie samochodowym w Niemczech w 1933 r. pojawiła się nowa seria modeli Horch 830, stając się pierwszym samochodem w Europie z miocylindrowym silnikiem w kształcie litery „V”.

W połowie lat trzydziestych cywilne wersje 830 otrzymały niezależne zawieszenie dla wszystkich kół – przednia na poprzecznej, tylna – na dwóch podłużnych sprężynach. W 1935 roku pojawił się model 830 ze wskaźnikiem BL oznaczającym rozstaw osi rozstawiony z 3200 na 3500 mm. Przez lata produkcji samochody Horch 830 były wyposażone w cztery główne modyfikacje silnika V. W pierwszych latach oferowane były dwa silniki – 3004 cm3 (70 KM) i 3492 cm3 (75 KM), natomiast w 1937 r. dodano do nich mocniejsze 3517 cm3 (82 KM), a w 1938 r. pojawił się najmocniejszy silnik o mocy 3823 cm3 (92 KM).

Horch 830 produkowany był w latach 1933-1940. Model 830 dostępny był w sześciu różnych wariantach nadwozia np.: limuzyny 4 lub 6 osobowe, kabriolety dwudrzwiowe i czteroosobowe.

Jeździł nim m.in. Charles de Gaulle, generał Wolnych Sił Francuskich, a później Prezydent Francji. Używał tego pojazdu między końcem II wojny światowej a początkiem jego prezydentury w 1959 roku.

W latach trzydziestych samochody Horch kontrolowały ponad 50% segmentu luksusowych samochodów w Niemczech. W 1932 roku Horch, Audi, DKW i Wanderer połączyły się w jedną firmę: Auto Union AG. Od 1940 roku w fabrykach Auto Union produkowano głównie sprzęt wojenny.

Podobne artykuły:
https://klassikauto.pl/producenci/audi/historia-marki/

Aktualne ceny w euro (dla rynku niemieckiego):

Model 830 BK, cabriolet, rok produkcji 1934-37, silnik 8 cylindrowy, 75 KM
Stan 1: 470 000,
Stan 2: 360 000,
Stan 3: 270 000,
Stan 4: 140 000.

W ciągu ostatnich 5 lat nastąpił wzrost wartości tego modelu o 129%.

Model 830 BL, cabriolet, rok produkcji 1935-40, silnik 8 cylindrowy, 75 KM
Stan 1: 500 000,
Stan 2: 380 000,
Stan 3: 280 000,
Stan 4: 150 000.

W ciągu ostatnich 5 lat nastąpił wzrost wartości tego modelu o 124%.

Model 830 BL, pullmman-limuzyna, rok produkcji 1935-40, silnik 8 cylindrowy, 75 KM
Stan 1: 150 000,
Stan 2: 105 000,
Stan 3: 70 000,
Stan 4: 45 000.

W ciągu ostatnich 5 lat nastąpił wzrost wartości tego modelu o 6%.

Jeśli ktoś jest zainteresowany zakupem takiego Horcha polecamy śledzenie przede wszystkim domów aukcyjnych. Oczywiście największe szanse na znalezienie tego auta są na rynku niemieckim. Warto sprawdzić ofertę kilku największych dealerów ekskluzywnych, zabytkowych samochodów.