Barkas B1000 to samochód dostawczy i mikrobus, którego produkcja odbywała się w latach 1961–1991 we wchodzącej w skład zjednoczenia IFA, fabryce VEB Barkas-Werke Karl-Marx-Stadt (obecnie Chemnitz) w byłej NRD. Był to jedyny samochód tej klasy produkowany w NRD.

Barkas B1000 był następcą modelu Framo V901. Został skonstruowany z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych samochodu osobowego Wartburg 311. Również z tego modelu zastosowano 3-cylindrowy, dwusuwowy silnik benzynowy typu AWE 311 o pojemności skokowej 0,9 litra i mocy 43 KM. Pojazd wyposażono w 4-biegową manualną skrzynią biegów. W późniejszym okresie produkowano model ze zmodernizowanym silnikiem typu AWE 312 o pojemności skokowej zwiększonej do 992 cm³ (maksymalna moc: 46 KM).

W drugiej połowie lat 60. rozpoczęto prace konstrukcyjne nad następcą modelu B1000. Prototyp nowego modelu o oznaczeniu Barkas B1100 zaprezentowano w 1972 roku. Auto wyposażono w silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 75 KM (silnik pochodził od Moskwicza 412). Jednak ze względu na brak akceptacji ówczesnych władz NRD nie zdecydowano się na produkcję seryjną nowego modelu. Prototypowy egzemplarz Barkasa B1100 można zobaczyć w muzeum motoryzacji w Frankenberg.

W 1989 roku rozpoczęto produkcję modelu B1000-1 wyposażonego w czterosuwowy silnik typu BM 880 produkowany na licencji firmy Volkswagen. Unowocześniony model wyposażono w silnik o pojemności 1,3 litra i mocy 58 KM.

Produkcję Barkasa B1000 zakończono 10 kwietnia 1991 roku. Łącznie wyprodukowano 175.740 egzemplarzy modelu B1000 i 1.961 egzemplarzy modelu B1000-1. Samochody Barkas były eksploatowane głównie w NRD, jedynie niewielkie liczby przeznaczano na eksport.

Samochody te były produkowane w kilku wersjach:

  • KA – „Kastenwagen” – furgon z zamkniętą 2-osobową kabiną, brak przeszklenia części ładunkowej;
  • KM – „Kasten-Mehrzweckwagen” – furgon 4 lub 5-osobowy (kabina półzamknięta 2-osobowa, 2/3 osoby w przedziale ładunkowym), jedno okno boczne w przedziale ładunkowym;
  • KB – „Kleinbus” – furgon 8-osobowy, (kabina półzamknięta 2-osobowa, 6 osób w przedziale ładunkowym), pełne przeszklenie przedziału ładunkowego, ogrzewanie postojowe Webasto;
  • KK – „Krankenwagen” – karetka pogotowia ratunkowego;
  • HP – „Pritschenfahrzeug” – furgon 2-osobowy z nadwoziem typu pick-up;
  • FR – „Fahrerhaus-Rahmenausfuehrung” – nadwozie do zabudowy.