Za wygląd wprowadzonego do produkcji w 1958 roku kabrioletu odpowiedzialne było studio Carrozzeria Touring, które po raz kolejny udowodniło, że potrafi tworzyć ponadczasowe samochody. 

Spider zachował jednak balans pomiędzy stylem i jakością a prostotą, która jak dobrze wiemy – bardzo często bywa kluczem do sukcesu. Mimo tego, że samochodem mogły podróżować aż 4 osoby, wielu klientów wybierało jednak mniejszą, dwuosobową Giuliettę Spider. Oba te modele cieszyły się sporym zainteresowaniem w USA.

Amerykańską Alfę Romeo 2000 Spider można było łatwo odróżnić po pojedynczych listwach bocznych oraz braku oddzielonych od siebie wlotów powietrza na masce. Należy też pamiętać, że na bazie odmiany 2000 Spider, studio Vignale przygotowało zaledwie 15 sztuk wyśmienicie prezentującego się coupé. 

 

Choć kabriolet mierzył ponad 4 metry, pasażerowie siedzący z tyłu mogli nieco narzekać na zbyt małą ilość miejsca. Cały panel deski rozdzielczej pokryty został skórą, która najczęściej perfekcyjnie kontrastowała z lakierem nadwozia. Kierowca natomiast miał przed sobą wszystko, co najważniejsze, a przede wszystkim stylowe. Prawie wszystkie przełączniki zostały umieszczone przez projektantów wnętrza tuż pod zegarami, by jak najlepiej zagospodarować dostępną przestrzeń. Centralnie umieszczony został emblemat z logo marki, a po stronie pasażera znajdował się mały schowek i uchwyt. Osoby użytkujące wóz w nieco chłodniejszym klimacie mogły zaopatrzyć się w solidnie wykonany hardtop, którego bez obaw można było używać nawet mroźną zimą. 

 

Jak sama nazwa wskazuje, samochód napędzał dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 116 KM. Dopiero w jego następcy, czyli produkowanym od 1961 roku modelu 2600 Spider, pojawił się sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 2584 cm³. Mocniejsza o 29 KM jednostka została wyposażona w podwójne wałki rozrządu i trzy gaźniki Solexa. Jazdę znacząco uprzyjemniała też 5-cio biegowa skrzynia. Wybitnie brzmiący motor  z lekkością potrafił rozpędzić wóz do maksymalnej prędkości, jaką było 200 km/h. W razie nagłego hamowania – na straży czuwały przednie hamulce tarczowe współpracujące z tylnymi bębnami. Prócz mocniejszego silnika, nowa Alfa Romeo niewiele różniła się od swojej udanej poprzedniczki. Niewielkie zmiany znaleźć można było we wnętrzu, gdzie dawne miejsce schowka pasażera zajął radioodbiornik. 

Odmiana z miękkim dachem pojawiała się często w europejskich dziełach kinematografii z naciskiem na włoskie produkcje. Fanatykom Alfy Romeo z pewnością na długo w pamięci zostaną sceny z filmu „Controsesso” z 1964 roku (reż. Marco Ferreri, Franco Rossi), w którym to oryginalny Spider z impetem wycofuje w betonową ścianę, a następnie przemierza ulice miasta, ciągnąc za sobą tylny zderzak. Ostatnie egzemplarze modelu 2600 Spider powstały w 1968 roku. Choć niektórzy uważają, że seria 2600 żyła nieco  w “cieniu”, reprezentujące ją samochody cieszą się dziś ogromną popularnością i są bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów na całym świecie. 

Jakie są ceny tego modelu Alfy Romeo? Ceny w Niemczech w Euro.

Alfa Romeo 2000 Spider, 2,0 l, 115 KM, 1958-61:
Stan 1: 100 000
Stan 2: 77 000
Stan 3: 47 000
Stan 4: 25 000
Stan 5: 13 000

Na rynku niemieckim w ciągu ostatnich pięciu lat ceny się nie zmieniły.

Alfa Romeo 2000 Spider, 2,6 l, 145 KM, 1962-65:
Stan 1: 125 000
Stan 2: 98 000
Stan 3: 71 000
Stan 4: 41 000
Stan 5: 25 000

Na rynku niemieckim w ciągu ostatnich pięciu lat ceny spadły o 12%.

Zdjęcia: Krystian Tomala