Wał napędowy to absolutnie podstawowy element mechaniczny, przeznaczony głównie do przenoszenia momentu obrotowego z silnika bezpośrednio na koła napędowe. To zatem od niego zależy to, czy będziemy w stanie ruszyć z miejsca, cofnąć lub jechać do przodu, oczywiście przy założeniu, że cała reszta podzespołów działa w sposób zgodny z planem. Warto zauważyć, że niestety wały napędowe po prostu się psują, a usterki, mimo dużego zaawansowania technicznego, są w zasadzie codziennością wśród klientów indywidualnych i przedsiębiorców. W takiej sytuacji wielu z nas zastanawia się – skorzystać z możliwości regeneracji, czy może zdecydować się na zakup nowego podzespołu?

Do czego służy wał napędowy?

Wał napędowy to podzespół, który, jak już wiemy, służy do przenoszenia momentu obrotowego z jednostki napędowej aż na koła, dlatego od jego stanu zależy to, czy będziemy w stanie kontynuować jazdę. Urządzenie ma postać długiej rury w postaci jednego, monolitycznego elementu lub kilku ściśle współpracujących ze sobą podzespołów, połączonych za pomocą łożysk. Wyróżniamy wiele rodzajów wałów napędowych, jednak ich zasada działania jest w zasadzie taka sama, różni się jedynie rodzaj przegubów – od krzyżakowych, poprzez gumowo-metalowe, aż na kinetycznych kończąc. Tak czy inaczej, łączy je niestety także możliwość wystąpienia usterki, która to zazwyczaj kończy się niemałymi wydatkami.

Jakie są najczęstsze uszkodzenia wału napędowego?

Uszkodzenia wału to codzienność i jedna z częstszych usterek w przypadku aut mających już kilka lat na karku. Wynika bowiem głównie ze stylu jazdy oraz jakości dróg, która to w naszym kraju już od lat prosi się o uwagę zarządców poszczególnych odcinków. Niestety bezskutecznie. Dziury są destrukcyjne nie tylko dla zawieszenia auta, lecz także dla elementów, które wchodzą w jego skład, lecz nie są bezpośrednio utożsamiane z uszkodzeniami wynikającymi z eksploatacji. Należy do nich właśnie wał napędowy. Kolejną przyczyną jego usterki jest duża częstotliwość nagłego, szybkiego i dynamicznego ruszania, czasami także wycieki i brak smarowania.

Objawy są trudne do niezauważenia. Widać, a właściwie słychać, to głne buczenie, czasami także dodatkowe wibracje i silne stuknięcia o dość głuchym, nieprzyjemnym charakterze.

Wał napędowy – regenerować czy wymieniać?

Warto wiedzieć, że obecnie regeneracja wałów napędowych w Warszawie stanowi realną alternatywę do ich zakupu i nie jest to dziełem przypadku. Specjalista przeprowadzi cały kompleksowy proces regeneracji, dzięki któremu można odzyskać w zasadzie fabryczną sprawność danego elementu, a czasami nawet nieco wyższą. Zależy to jednak od klasy specjalisty oraz dostępu do specjalistycznego sprzętu. Proces obejmuje czyszczenie, śrutowanie i piaskowanie, a także diagnostykę i analizę. Wszelkie uszkodzone elementy wymagające wymiany są wymieniane na nowe, a całość – pokrywana odpowiednimi preparatami zwiększającymi ich wytrzymałość na kolejne tysiące kilometrów.

Zakup nowego wału to wydatek znacznie wyższy, który może w przypadku starych aut osiągnąć wartości takie, że zakup będzie w zasadzie zupełnie nieopłacalny. Warto zawsze, niezależnie od wartości samochodu oraz zniszczeń wału, przeznaczyć go do regeneracji i uzyskać w ten sposób sprawdzony dokładnie produktu, który powinien zapewnić w praktyce taki sam czas użytkowania, jak model zupełnie nowy.

 

źródło zdjęć: freepik.com