Seria Bugatti typ 51 zastąpiła słynny typ 35 jako najważniejszy samochód wyścigowy Bugatti w latach 30. XX wieku. W przeciwieństwie do dominujących typów 35 z poprzedniej dekady, typ 51 (a później typ 53, typ 54 i typ 59) nie były w stanie konkurować ze wspieranymi przez rząd propozycjami niemieckimi i włoskimi.

Producent: Ettore Bugatti, Molsheim, Alzacja, Francja
Pojemność silnika: 2262 cm3
Moc: 180 KM
Maksymalna prędkość: 220 km/h

Pierwotny typ 51 pojawił się w 1931 roku. Zwyciężył w Grand Prix Francji w 1931 roku, co było rzadkim przypadkiem sukcesu we Francji. Wyprodukowano około 40 typów 51 i 51A. Typ 51 jest wizualnie bardzo podobny do typu 35.

The Bugatti racing cars from the 1920s are one of the legends in the world history of motor sport. They also had a notable record in the history of motor racing in Czechoslovakia – in the period between the wars they won most races and the most prominent domestic drivers sat behind their wheels. The car on display was purchased in summer of 1931 by Jiří Kristián Lobkovic, at that time the greatest hope of Czechoslovak motor sport. In September 1931, the came fourth with this car at the Grand Prix on the Masaryk circuit and achieved the highest placing to date of a domestic driver on Grand Prix circuits. Following Lobkovic’s tragic death in May 1932, the car was taken over by his friend Zdeněk Pohl, who in the following years won with the car the position of the best domestic car racing driver of the thirties.
Racing car with a supercharged water-cooled four-stroke eight-cylinder DOHC engine placed length-wise behind the front axle and with rear-wheel drive.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz

https://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Type_51