Porsche – czołowa, niemiecka marka samochodów sportowych lat 60-tych i 70-tych. Poza licznymi sukcesami w motosporcie wiele gwiazd filmu poruszało się wozami tej marki, jak choćby James Dean w Porsche 356 Speedster. Po sukcesie jaki odniósł model 911, firma postanowiła stworzyć tańszego, choć równie rasowego odpowiednika.

Tak właśnie powstał model 912, który pod względem designu przypominał model 911, ale różnił się wyposażeniem i silnikiem. W Niemczech, poza młodymi kierowcami, którzy chcieli poczuć namiastkę sportowego samochodu, innego niż NSU Spider czy Mercedes W113 (Pagoda), model ten upodobała sobie Policja. Mundurowi najczęściej wybierali wersję „Targa”. Była ona wyposażona w charakterystyczny, pół-otwarty dach oraz niezbędne dodatki w postaci dodatkowych halogenów, koguta oraz syreny, która była charakterystycznie umiejscowiona na tylnej klapie.

Był to zdecydowanie jeden z najprzystępniejszych cenowo, europejskich wozów lat 60-tych. W Polsce upodobał go sobie „Król polskich szos” Sobiesław Zasada, który wraz ze swoją żoną – Ewą (w roli pilota) zdobywał rajdowe mistrzostwa Polski i Europy. Wiadomo jest także o kilku innych samochodach (poruszających się głównie w większych miastach) należących do aktorów czy kolekcjonerów.

Z biegiem lat gama modelu 911 stała się bogatsza o nowe modele (np. 911T). Popyt na 912 zaczął spadać, gdyż kierowcy mogli taniej zakupić lepiej wyposażoną, używaną 911-stkę. Ostatecznie produkcję w Niemczech zaprzestano w 1970 roku. W Stanach Zjednoczonych można było zakupić wersję 912E (wyróżniającą się np. zderzakami zgodnymi z ówczesnymi przepisami w USA) z 1976 roku.

Motoryzacja zaczęła oddalać się od nieco garbatych sylwetek, pamiętających jeszcze lata 60-te. „Ścięte” kształty zadawały coraz więcej szyku. Na rynku pojawił się nieco kanciasty, zbudowany wspólnie z marką Volkswagen – model 914, następca Porsche 912. Został nowym hitem, którego konkurentem był włoski Fiat X1/9 (także ze względu na cenę). Jako ciekawostkę można przytoczyć historię z polskim akcentem. Znana piosenkarka – Maryla Rodowicz, poza sportową, pierwszą 911-stką miała przez pewien czas zielone Porsche 914, które kupiła w RFN-ie. Wóz niestety uległ stłuczce na jednej z mazurskich dróg i prawdopodobnie znajduję się w Poznaniu. Okres produkcji: 1965-1969 i 1976 (wyjątek 912E na rynek USA). Wersje silnikowe: 1.6 L i 2.0 L (B4).

Zarówno za klasycznymi modelami Porsche 912 jak i nieco nowszymi 914 warto się rozglądać, bowiem samochody te przechodzą dzisiaj swoją drugą młodość.

Jeszcze w 2005 roku mogliśmy zakupić taki samochód (912) w nie najgorszym stanie za cenę 30 000 złotych.912-stkę możemy dzisiaj nabyć w przedziale od 90 000 do nawet powyżej 200 000 złotych. Występują bardzo rzadko. Warto rozejrzeć się za egzemplarzami do remontu, gdyż ich ceny na dzień dzisiejszy nie przekraczają w Polsce 100 000 złotych. Z pewnością ceny będą nadal rosły. To atrakcyjna alternatywa dla znacznie droższego Porsche 911. Ceny w Polsce są jeszcze trochę niższe niż w Niemczech.

Aktualne ceny Porsche 912 w Niemczech wg Classic Analytic, uzależnione od stanu technicznego:
Stan 1: 78 000 Euro
Stan 2: 51 000 Euro
Stan 3: 37 000 Euro
Stan 4: 18 000 Euro

Zupełnie inaczej jest z modelem 914. Ten wóz możemy nabyć w Polsce już z budżetem 15 000 złotych. Jego stan jednak będzie wymagał dużego remontu. Za około 30 000 złotych będziemy mogli stać się posiadaczami VW-Porsche w stanie dobrym, ale wymagającym wkładu finansowego. Auto w dobrym stanie technicznym będziemy mogli kupić już za kwotę 50 000 złotych. Zdarzają się egzemplarze z silnikiem 2.0 za 70 000 – 80 000 złotych, lecz jest to dość wygórowana cena. Okres produkcji: 1969-1975 (Europa). Wersje silnikowe: 1.7 L, 1.8 L, 2.0 L (B4), 2.0 L (B6). W obydwu samochodach występuję napęd na tył.

Aktualne ceny Porsche 914 z 4 cylindrowym silnikiem o pojemności 1679 cm3 i mocy 80 KM w Niemczech wg Classic Analytic, uzależnione od stanu technicznego:
Stan 1: 37 000 Euro
Stan 2: 23 000 Euro
Stan 3: 15 000 Euro
Stan 4: 7 000 Euro

Aktualne ceny Porsche 914 z 6 cylindrowym silnikiem o pojemności 1991 cm3 i mocy 110 KM w Niemczech wg Classic Analytic, uzależnione od stanu technicznego:
Stan 1: 100 000 Euro
Stan 2: 68 000 Euro
Stan 3: 47 000 Euro
Stan 4: 30 000 Euro

Źródła zdjęć: Wojciech Majcher
Foto Porsche 912: Mariusz Kucharz, Małgorzata Czaja, Marzena Jerzyńska