Niezawodna motoryzacja z kraju kwitnącej wiśni to temat rzeka. Jedną z jej odnóg są małe i zarazem lekkie samochody typu „kei car”. Do tej grupy zalicza się Suzuki SC100 – europejska edycja modelu Cervo, który w Azji debiutował w 1977 roku i był następcą Suzuki Fronte Coupe. W Polsce ten model Suzuki jest prawdziwą rzadkością.

Oryginalny styl

Mierzące niewiele ponad 3 metry coupé charakteryzował niebanalny wygląd. Sportowa linia dwudrzwiowego nadwozia, liczne przetłoczenia i zachodzący na boki plastikowy grill auta były tylko niektórymi z dynamicznych akcentów designerskich, które królowały wtenczas i były modne. Projektantem tego mini samochodu był Giorgetto Giugiaro z Italdesign.

Wnętrze wozu mieściło 4 osoby, choć tylna kanapa miała niezbyt duże wymiary. Dostęp do niej ułatwiała oddzielnie otwierana szyba tylna. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca, bądź pasażer Suzuki mógł szybko wrzucić potrzebne mu drobiazgi do środka. Kryjąca się pod przednią maską przestrzeń bagażowa była symboliczna – najwięcej miejsca zajmowało tam zapasowe koło. Na wyposażeniu filigranowego auta znaleźć się mógł szyberdach, a nawet tzw. faltdach.

Europejska ekspansja Suzuki 

Poddane delikatnym modyfikacjom Suzuki SC100 było dostępne w Europie od 1979 roku. Na rynku brytyjskim samochód sprzedawano pod chwytliwą nazwą „Whizzkid”, która w tłumaczeniu na język polski oznacza „Cudowne dziecko”. Świetnie się sprzedawał, nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale również w Holandii. W tym pierwszym kraju to Suzuki ma już status cenionego „mini klasyka”.

Coupé było dedykowane osobom, które chciały zaznać sportowego stylu jazdy, a jednocześnie nie zamierzały za niego przepłacać.

SC100 – frajda z jazdy

Wielokrotnie zachwalaną zaletą SC100 było jego wspaniałe prowadzenie. Najlepiej odczuć można to było na zakrętach podmiejskich dróg, po których Suzuki sunęło niczym przyklejone. Należy też wspomnieć, że masa własna samochodu wynosiła tylko 655 kilogramów. Był to wynik niewiele większy od masy własnej Hondy Z600 (595 kg),  Subaru 360 (549 kg) oraz Mini z tego samego rocznika (620 kg).

Tylnonapędowe Suzuki było japońską receptą na kryzys paliwowy, gdyż jego spalanie wynosiło niewiele ponad 6 litrów na 100 km. Wyposażono je w litrowy, czterocylindrowy silnik rozwijający moc 47 KM.

Dane techniczne Suzuki SC100:

  • Produkcja: 1977.10–1982.06
  • Nadwozie: 2+2, 2-drzwiowe coupé hatchback
  • Silnik:
    • Pojemność: 970 cm3 F10A OHC I4
    • Moc: 47–50 KM (35–37 kW) przy 5000 obr./min
    • Moment obrotowy: 83 Nm przy 2500 (lub 3000) obr./min
  • Prędkość maksymalna: 142,8 km/h
  • Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
  • Wymiary:
    • Długość: 3190 mm
    • Szerokość: 1395 mm
    • Wysokość: 1230 mm
  • Masa własna: 625-660 kg

Jednostka była zlokalizowana z tyłu auta pod małą klapą, która w pewnym sensie może przypominać tą z Fiata 126p. Odchylała się ona nawet w tą samą stronę. Dobiegający zza niej dźwięk  dodawał całci sportowego charakteru.

 

Koniec produkcji Suzuki SC100 nastąpił w 1982 roku.

 

 

Autor zdjęć: Marc Peters, Jakub Cipior/Szrociaki