W 1895 roku dwóch Wacławów – Laurin i Klement postanowili otworzyć wspólny interes. Jeden z nich był mechanikiem (Laurin) a drugi przemysłowcem (Klement). Od tamtego roku w fabryce w Mlada Boleslaw na terenie ówczesnych Austro-Węgier powstawały rowery.

Laurin & Klement, Mladá Boleslav, Czechy/Bohemia

Pojemność: 240 cm3
Wydajność: 1,2 kW (2 hp)
Max. prędkość: 40 km/h
Waga: 55 kg

Rower napędzany małym silnikiem spalinowym

Nowy interes od samego początku przynosił zyski, ale przełom wieków nie był już tak łaskawy dla nowej marki. Klienci nie chcieli już pedałować – zatem rozpoczęto prace, których rezultatem był rower napędzany małym silnikiem spalinowym. To pozwoliło ocalić markę. Rowery i motorowery, które sprzedawano pod inną marką – „Slávia”, ceniono za solidność a ich najpoważniejszym konkurentem były francuskie Peugeoty. Konstrukcję stopniowo rozwijano, przez co na rynek wprowadzono pierwsze motocykle. Już w 1901 roku rozpoczęto prace nad pierwszym automobilem własnej konstrukcji. Marka promowała się w sporcie – czy to w wyścigach kolarskich, czy automobilowych. „Laurin & Klement” byli powszechnie znani a ich konstrukcje często wygrywały z kolejnymi „wynalazkami” rodziny Peugeot i braci Opel.

Bike powered by a small internal combustion engine

The first motorcycles came with a simple assembly of a combustion engine on the frame of a common bicycle. The Czech firm Laurin & Klement came up with the idea of constructing an entirely new frame for the motorcycle, where there would be sufficient space to place the engine in the middle. This basic motorcycle arrangement has remained unchanged until today. The machine on display is the earliest locally produced motorcycle in the National Technical Museum collection. It was donated by Václav Klement.

Źródło:
Národní technické muzeum. Kostelní 42, 170 78 Praha 7
http://www.historiazkolemwtle.cal24.pl/Blog/historia/zanim-skoda-stala-sie-skoda/