Majestat i elegancja
Samochody produkowane w latach 20-tych XX w. cechuje dostojność, majestat i luksus. Wynikało to zarówno z rozwoju techniki, mody, kanonów, prądów filozoficznych, jak i powszechnie wyznawanych wartości: beztroski, zabawy, przyjemności. Projektując samochód należało zadbać, by jego użytkownik podróżował w komfortowych warunkach, a forma i kształty auta dodatkowo wywoływały uczucie radości, zadowolenia i szczęścia. Były to tak samo ważne elementy jazdy, jak poprawne funkcjonowanie samochodu.
Ówczesne nadwozia samochodów, choć przybrały formy proste, powiązane były z neoklasycznym pięknem. Kabriolety i limuzyny zdobiły ogromne atrapy chłodnicy, wzrok przyciągały dwa duże reflektory, a auta stanowiły swego rodzaju świątynie w nowoczesnej formie. Popularnością cieszyły się odkryte karoserie, a ich luksusowe wersje nie były już zarezerwowane tylko dla arystokracji, gwiazd filmu. Takich samochodów – eleganckich i wyrafinowanych – pragnęli również przedstawiciele klas średnich, co zdecydowało o niesamowitym rozwoju produkcji, liczbie modeli, wariantów i różnych wersji samochodów.
Niech to zestawienie dziewięciu samochodów wyprodukowanych w latach 20-tych przybliży ich przepych, wielkość oraz dumę z posiadanych aut, jakie mogli odczuwać kierowcy. Jestem przekonana, że wśród przechodniów i obserwatorów te pojazdy musiały już w tamtych czasach budzić zachwyt i podziw dla projektantów. Sama podobnych emocji doświadczyłam, a dzięki wielu kolekcjonerom i pasjonatom mogłam zobaczyć wspaniałe automobile na naszych drogach. Przedstawiam je w kolejności alfabetycznej, najbardziej sprawiedliwej, gdyż każdy z tych samochodów jest wyjątkowy:
Austin Six 16/6 Limuzyna
Rok produkcji: 1928
Pojemność: 2249
Na początek dystyngowany sedan produkowany z nieco mniejszym silnikiem w porównaniu z innymi modelami Austina typu: 7 i 20 z 3,6 litrowymi silnikami. Limuzyna jest bardzo przestronna dla pasażerów. Moją uwagę zwrócił bagażnik – walizki lub kosze mocowane skórzanymi paskami – zamontowany zgodnie z rozwiązaniami stosowanymi w wielu samochodach z lat 20-tych.
Buick Special Coupe seria 40
Rok produkcji: 1929
Pojemność 4222
Niezwykle miło zaskoczył mnie Buick coupe. Dzięki swojej pastelowej karoserii sprawiał wrażenie niewielkiego i lekkiego samochodu. Pięknie prezentuje się koło zapasowe. Wydaje się, że bez niego auto straci swój urok.
Chrysler Four 58 był niezwykle popularnym i powszechnie dostępnym samochodem. Okazuje się dziś rzadkością. Roadster wygląda bardzo zgrabnie, oczywiście warto pamiętać, że z tylu ukryte jest trzecie miejsce, tzw. „teściowej”, osoba w nim siedząca była narażona na wszelkie niedogodności pogodowe. Z roku 1925 przedstawiam dwie różne wersje tego modelu:
Chrysler 58 Roadster
Rok produkcji: 1925
Pojemność 3043
Chrysler 58 Touring
Rok produkcji: 1925
Pojemność 3046
Dodge Brothers Touring
Rok produkcji: ok. 1925
Wygodne i przestronne auto – na pierwszy widok od razu zachęca do jazdy. Podczas zlotu w Krakowie podziwiać można było wersję z kierownicą po prawej stronie. Ciekawie prezentują się także elementy doposażenia zamontowane na listwie podłogowej po prawej stronie kierowcy. Bezpieczeństwo i serwis na wyciągnięcie ręki. To bardzo praktyczne rozwiązanie.
Ford A Phaeton
Rok produkcji: 1928
Pojemność 3200
Nowa odsłona popularnego modelu Forda T. Samochód bardzo elegancki, a jego intrygujący kolor karoserii przyciąga uwagę. Jest to o tyle ciekawe, że wcześniej Henry Ford preferował tylko czarne wersje nadwozia. Model A został także unowocześniony i był pierwszym pojazdem w produkcji masowej, który wyposażono w szyby z bezpiecznego szkła.
Laurin & Klement 105
Rok produkcji: 1923
Pojemność: 1791 cm3
Czeskie auto w tej wersji produkowane było w latach 1923-1925. W fabryce w Mladej Boleslav powstało 277 limuzyn. Podziwiając to auto zauważa się, że wcale nie odbiegało od ówczesnych światowych standardów. Produkt naszych czeskich sąsiadów dziś nawet prezentuje się okazale.
Skoda 6R Sport Phaeton
Rok produkcji: 1929
Pojemność: 2950
Jeszcze jedna odsłona samochodu produkcji czeskiej. Skoda w tej wersji, wyposażona w czterocylindrowy silnik, została wyprodukowana w liczbie 322 egzemplarzy. Prezentowany sześcioosobowy phaeton pozwala wszystkim podróżować w komfortowych warunkach. Trzeba przyznać, że to auto na pierwszy rzut oka zachwyca, nie tylko swym okazałym wyglądem, ale i delikatnymi kolorami nadwozia oraz wyposażenia.
Wyllis Whippet
Rok produkcji: 1926
Pojemność: 2200
Na koniec przedstawiam samochód produkowany w fabryce dziś znanej z popularnego Jeepa. Choć zaliczany jest do tych mniejszych na amerykańskim rynku motoryzacyjnych to budzi pozytywne emocje. W kolorze białym prezentuje się szczególnie pięknie i elegancko.