Ponadczasowy model Volvo, Amazon został zaprezentowany sześćdziesiąt lat temu. Swoją nazwę zawdzięcza mitologicznym Amazonkom. Volvo Amazon to ikona marki, która stworzyła jej legendę.

Nowy czterodrzwiowy sedan Volvo został zaprezentowany w pierwszym tygodniu września w 1956 roku. Premiera miała miejsce w szwedzkim mieście Örebro. Amazon był modelem przełomowym, swoją stylistyką i rozwiązaniami zmienił postrzeganie marki, był całkowicie inny niż dotychczasowe modele szwedzkiego producenta.

Linia nadwozia Amazona była piękna i wyzywająca, miała najlepsze cechy charakterystyczne dla włoskich, brytyjskich i amerykańskich designerów. Człowiekiem odpowiedzialnym za wygląd Amazona był dwudziestosześcioletni Jak Wilsgaard, który potem stał za wieloma projektami Volvo przez następne 40 lat. Firma zawdzięcza mu serię 140, serię 240, 700 i 850 a także 1800ES.
5738_volvo_p220_amazon-1250x689

Nowy model, był drugim powojennym samochodem marki. Zaprezentowany po Volvo PV444, otrzymał nazwę Amason – pisaną przez „s”. Nazwa pochodziła z mitologii greckiej, w której Amazonki to niezwykle waleczne wojowniczki. Pisownia nazwy została zmieniona na bardziej międzynarodową tuż przed startem produkcji w 1957 roku. Niestety niemiecki producent motorowerów, firma Kreidler również uruchomił produkcję modelu o tej samej nazwie – Amazon, co zmusiło Volvo do zmiany nazwy Amazon na wybranych rynkach.

Porozumienie zostało osiągnięte i nowy model na rynkach skandynawskich sprzedawany był pod nazwą Amazon. Na pozostałych znany był, jako 121, a oznaczenie 122 używane było dla modelu sportowego. Wersja kombi nosiła oznaczenie 221 z podstawowym silnikiem, mocniejsza wersja silnikowa nosiła oznaczenie 222. Dziś wszystkie wersje znane są, jako Amazon.
5612_volvo_122_amazon-1250x928

W pierwszych latach produkcji Amazon charakteryzował się niezwykle eleganckim lakierowaniem. W latach 1957 – 1959 wszystkie auta opuszczające fabrykę były dwukolorowe. Dla lakierów takich jak czarny, granatowy, rubinowy czy czerwony auta miały jasno szary dach. Dla kolorów jasnych dach był czarny. Od 1959 roku można było kupić auto polakierowane w jednym kolorze. 1961 rok był ostatnim rokiem produkcji dwukolorowych aut.

W 1958 roku dla klientów oczekujących sportowych osiągów przedstawiono wersję Amazon Sport. Silnik wyposażony był w dwa gaźniki i „ostrzejszy” wałek rozrządu. Generował moc 85 koni mechanicznych. W 1959 roku Volvo opatentowało trzy-punktowe pasy bezpieczeństwa, w które wyposażony standardowo został Amazon – tym samym stał się pierwszym samochodem na Świecie z trzy-punktowymi pasami bezpieczeństwa. W tamtym czasie była to rewolucja w dziedzinie bezpieczeństwa. Szacuje się, że dzięki temu wynalazkowi ocalonych zostało około milion istnień ludzkich.
5691_3_point_front_safety_seat_belt_standard-933x1250

W lutym 1962 roku przedstawiono wersję kombi. Różnica pomiędzy werjsą Duett była znacząca. W Amazonie kombi, piąte drzwi były podzielone horyzontalnie na wzór amerykańskich samochodów.

Najbardziej sportową wersją Amazona był 123 GT. Wyposażony był w zapożyczony silnik od Volvo P1800S o mocy 115 koni mechanicznych i czterobiegową skrzynię z nadbiegiem. 123 GT został wprowadzony na rynek w 1967 roku. Jego charakterystyczne cechy to przeniesione lusterka na przednie błotniki, dodatkowe reflektory przednie i obrotomierz umieszczony nad deską rozdzielczą.
5743_volvo_123_gt_amazon-1250x842

Rozwój i produkcja Amazona była kontynuowana pomimo wprowadzenia serii 140 w 1966 roku. Oba auta w 1969 roku otrzymały nową jednostkę napędową o oznaczeniu B20. Większa pojemność skokowa gwarantowała większy moment obrotowy i płynniejszy przebieg krzywej mocy. Od początku produkcji w 1956 roku aż do jej zakończenia w 1970 fabrykę opuściło 667,791 Amazonów. Amazon był modelem, który pozwolił firmie otworzyć się na zagraniczne rynki – 60% wyprodukowanych samochodów sprzedano poza granicami Szwecji.

Volvo 121 (Amazon)

Volvo 121 (Amazon)

Amazon był także pierwszym modelem montowanym poza Szwecją. W 1963 roku rozpoczęto montaż w Halifaksie w Kanadzie. Samochody tam montowane przeznaczone były na rynek Amerykański.

Później otwarto również montownie w Durbanie w Afryce Południowej, jednak największą inwestycją Volvo w zagraniczne fabryki była fabryka w Gent w Belgii, która działa do dziś.

Szwecja w tamtym czasie była poza Europejską Wspólnotą Gospodarczą i bardzo ważna dla Volvo była obecność wewnątrz wspólnoty. W 1965 roku uruchomiono fabrykę, która była zdolna wyprodukować 14,000 samochodów rocznie.
5727_volvo_121_amazon-1250x1242

10 faktów o Amazonie, o których możesz nie wiedzieć:

  • 8% z 297,000 Amazonów sprzedanych w Szwecji wciąż jeździ po drogach. Najpopularniejszą wersją jest model z 1966 roku, którego 4,804 egzemplarze są wciąż zarejestrowane. Wszystkich zarejestrowanych Amazonów w Szewcji jest 24,282.
  • Fabryczny kierowca Volvo Carl-Magnus Skogh w 1965 roku wygrał Rajd Acropolis za kierownicą 122S.
  • Szwedzka Policja współpracowała z Volvo – dzięki tej współpracy powstało wyposażenie, które potem było standardem w seryjnych samochodach. Policyjne auta wyposażone były w hamulce tarczowe, wspomaganie układu hamulcowego i radialne ogumienie kilka lat wcześniej zanim stały się wyposażeniem standardowym. Policyjne Amazony były również wyposażone w podgrzewaną tylną szybę i regulację prędkości wycieraczek szyby.
  • Colin Powell, były Sekretarz Stanu i przewodniczący Kolegium Połączonych Szefów Sztabów USA jest ogromnym fanem motoryzacji. W swojej kolekcji ma kilka klasycznych modeli Volvo, w której nie zabrakło również Amazona z 1966 roku. Kiedy przechodził na emeryturę dostał Amazona od prezydenta Billa Clintona i wiceprezydenta Ala Gore’a.
  • W katalogu targów motoryzacyjnych w Genewie w 1963 roku pojawił się opis modelu Amazon w wersji kabrio – Volvo 122 S. W publikacji podano, że jego twórcą był Jacques Coune z Belgii, specjalizujący się w budowie autokarów. Jego interpretacja modelu Amazon bardzo ładna. Aby nie zaburzać ładnej linii nadwozia, zastosowano drzwi bez obramowania okna, klamki drzwi były gustownie zaokrąglone, a tylne światła mocniej pochylono. Opis pojazdu sugerował, że jest to wersja produkcyjna. Tymczasem Volvo nigdy nie było zaangażowane w jego powstanie. Niezależny producent zbudował tylko cztery egzemplarze tego auta.
  • W 1962 roku Volvo zleciło stworzenie reklamy modelu Amazon nowojorskiemu specjaliście Amilowi Gargano. Ten zapoznawszy się z autem stwierdził, że to auto jest w stanie znieść dosłownie wszystko i uczynił z tego główny atut reklamowanego pojazdu. Film reklamowy pokazuje brutalną szarżę Amazona po szutrowej drodze. Filmowi towarzyszy hasło, które jest prawdziwe, ale na które dzisiaj nikt by się nie zdecydował: “ Możesz go prowadzić tak, jakbyś go nienawidził. Wyjdzie taniej niż psychiatra”.
  • Istniały plany zbudowania wyposażenia modelu Amazon w widlastą ósemkę. Zaplanowano wykorzystanie silnika z ciężarówki. Zbudowano pięć prototypów, ale zarząd Volvo stwierdził, że ta jednostka kompletnie nie pasuje do modelu Amazon, a przeskok z wersji czterocylindrowej do micylindrowej jest zbyt duży. Należy pamiętać, że Amazon nie był wtedy oferowany z silnikiem sześciocylindrowym.
  • Volvo Amazon budowano także w montowni w kanadyjskim mieście Halifax pod marką Volvo Canadian.
  • Model Amazon uzupełnił i rozszerzył gamę modelową marki Volvo. Dzięki niej w 1958 roku Volvo stało się najchętniej wybieraną marką aut osobowych w Szwecji. Od tego czasu aż do dziś Volvo utrzymuje na swoim rynku pozycję lidera.
  • Volvo Amazon ma za sobą także epizod filmowy. Auto zagrało w filmie “Wszyscy ludzie prezydenta” odsłaniającym kulisy afery Watergate, w wyniku której prezydent Richard Nixon został zmuszony do rezygnacji ze stanowiska. Tym samochodem poruszał się filmowy bohater – reporter Washington Post – Bob Woodward. W tę rolę wcielił się Robert Redford.

173624_volvo_221_amazon-1250x939 195264_volvo_121_amazon-1250x872

Volvo Car Poland
ul. Puławska 558/560
02-884 Warszawa
Tel. 22 566 28 29
Fax 22 566 28 88
E-mail: [email protected]