Laurin & Klement 105model samochodu osobowego wytwarzany w latach 1923–1925 w zakładach Laurin & Klement na terenie Czechosłowacji, które w 1925 roku zostały przejęte przez firmę Škoda. Model 105 był siostrzanym projektem samochodu Laurin & Klement 150.


Producent: Laurin & Klement, a. s., Mláda Boleslav, Czechosłowacja
Pojemność silnika: 1791 cm3
Wydajność: 25 bhp/KM
Maksymalna prędkość: 80 km/h

Pojazd wyposażony był w silnik o pojemności 1791 cm³ i mocy maksymalnej 18 kW (25 KM). Napęd przenoszony na tylną oś pozwalał osiągnąć prędkość 80 km/h. Łącznie wyprodukowano 277 egzemplarzy tego modelu.

In the early 1920s, the automobile industry in the newly established Czechoslovak Republic was in crisis. The country was economically exhausted by the war, the pre-war domestic market had reduced substantially with the collapse of the monarchy, and foreign trade contacts had been severed. Development of the sector was also seriously hampered by the fact that cars were regarded as a luxury and burdened with very high taxes. In the Mláda Boleslav car plant this crisis finally led to a change of owner and also the marquee. In 1925 the factory founded by Václav Klement became part of the big Škoda industrial group. One of the last cars with Laurin & Klement plaque on the radiator was the type 105 car on display, whose first owner was the Prague lawyer and well-known balloon flight enthusiast, JUDr. Rudolf Rumples.
Passenger car with a water-cooled four-stroke four-cylinder SV engine placed length-wise behind the front axle and with rear-wheel drive.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz

https://pl.wikipedia.org/wiki/Laurin_%26_Klement_105