Tatra 80 to czechosłowacki,, luksusowy pełnowymiarowy samochód zbudowany przez Tatrę w latach 1931–1935. Typ 80 był najbardziej luksusowym i najdroższym samochodem marki Tatra w cenie od 195 000 do 200 000 Kč. Tatra zbudowała 22 samochody typu 80 w latach 1931–1935.
Producent: Závody Tatra, a. s., Kopřivnice, Czechosłowacja
Pojemność silnika: 5990 cm3
Wydajność: 120 bhp / KM
Maksymalna prędkość: 140 km/h
W 1935 roku zbudowano unikalny landaulet Tatra 80 jako oficjalny samochód państwowy prezydenta Czechosłowacji Tomáša Garrigue Masaryka. 18 kwietnia 2005 roku został przekazany Narodowemu Muzeum Techniki w Pradze. 29 września 2005 roku Republika Czeska ogłosiła, że zestaw pięciu zabytkowych samochodów, w tym landaulet prezydencki, będzie narodowym zabytkiem kultury.
The great majority of Tatra cars produced after 1923 had air-cooled engines. In the period between the wars, big luxury cars driven by a water-cooled six-cylinder engine were an exception among Tatra passenger cars. The most prestigious car of the make and one of the most expensive products in domestic automobile history – the six-litre twelve-cylinder Tatra 80 – was added to them in 1932. During the 1930s, only 26 of these cars were produced in Kopřivnice and all had individual bodies made according to the customer’s wishes. The historically most renowned of these is preserved in the National Technical Museum collection. With a landaulet body, it was supplied in 1935 for the first President of the Czechoslovak Republic, Tomáš Garrigue Masaryk.
Passenger car with a water-cooled four-stroke vee twelve-cylinder SV engine placed length-wise behind the front axle and with rear-wheel drive.
Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz
https://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_80