Wrocławski przewoźnik wraz z Politechniką Wrocławską oraz Fabryką Jelcz rozpoczyna remont autobusu Jelcz 043. Pojazd, nazywany potocznie „ogórkiem”, jest nie tylko legendą polskiej komunikacji, ale także ikoną wrocławskich strajków sierpnia 80’. Przewoźnik da mu drugie życie.
Autobus jest remontowany w ramach umowy, którą podpisało Centrum Historii Zajezdnia z konsorcjum, na czele którego stoi MPK Wrocław. Przed wrocławskim przewoźnikiem nie lada wyzwanie – wyremontowanie poszycia zewnętrznego, dodanie nowego lakieru (kość słoniowa i czerwień), wykończenie wnętrza, w tym foteli i wykładziny. Oprócz tego, mechanicy MPK wyremontują także konstrukcję podwozia i nadwozia. Wszystko po to, aby strajkowy ogórek był przywrócony do swojego klasycznego wyglądu.
– Wielu wrocławian darzy sentymentem wrocławskie „ogórki”, dlatego chcemy, żeby ten remontowany był jak najbardziej klasyczny – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Zadbamy o to, aby wszystko, od lakieru po wykończenie wnętrza, oddawało ducha legendarnego Jelcza 043.
Pojazd ma być gotowy w sierpniu 2021 roku, tak aby mógł wziąć udział w przyszłorocznych obchodach sierpnia 80’.
– Przypomnijmy, że takim autobusem Tomasz Surowiec zablokował wyjazd z zajezdni autobusowej przy ul. Grabiszyńskiej, gdzie teraz znajduje się nasze Centrum – mówi dyrektor Centrum Historii Zajezdnia Marek Mutor. – Miało to miejsce 26 sierpnia 1980 roku. Rozpoczęty w ten sposób strajk przyczynił się do powstania wrocławskiej „Solidarności”.
„Ogórek” trafi na stałe do Centrum Historii Zajezdnia. W tygodniu będzie przywoził do niego dzieci z wrocławskich szkół, a weekendami będą mogli nim podróżować turyści zwiedzający Wrocław. Zapraszamy do śledzenia postępów remontu na profilu „Drugie życie ogórka” na facebooku. https://www.facebook.com/OgorekZajezdnia.
Pozdrawiam KlassikAuto.pl
Bartosz Naskręski
Rzecznik prasowy, MPK Wrocław