Na 1978 rok przewidziano uruchomienie produkcji nowego polskiego samochodu osobowego. Polonez zyskał nazwę dzięki czytelnikom „Życia Warszawy”. Nazwa została wybrana poprzez plebiscyt rozstrzygnięty w 1979 roku. (…)  Nowoczesne nadwozie Poloneza zostało przystosowane do mechanizmów Polskiego Fiata 125p. Inżynierowie z FSO postawili sobie za cel podniesienie niezawodności i trwałci części mechanicznych w nowym samochodzie. (…) Prototypy samochodów, z nadwoziem pięcio i trzydrzwiowym, zostały wykonane we Włoszech. W latach 1978 – 2002 wyprodukowano 1 100 104 samochody, w tym 66 703 w wersji Truck. Za granicę, do 72 krajów, sprzedano 227 646 egzemplarzy różnych wersji.” (zob. obwoluta)

Te fakty oraz wiele innych niezwykle ciekawych informacji zebrał w swej monografii Piotr Lebioda. Książka prezentuje historię powstania i konstrukcji samochodów POLONEZ, zarówno osobowych, jak i dostawczych modeli. Opisy uzupełnia szereg wyjątkowych ilustracji i fotografii.

Książka  ukazała się w popularnej serii wydawniczej „Technika Broni i Umundurowanie, (TBiU)”. Każdy tom cyklu przybliża zwykle jeden typ (np. pojazdu, samolotu, uzbrojenia itp.) wraz z historią jego powstania, szczegółowym opisem prototypów, wariantów, cech technicznych itp.  lub munduru.

Publikacja dostępna w księgarniach internetowych.