W 1899 roku czeskie motocykle były jednymi z najnowocześniejszych na świecie. Niestety, piętnaście lat później było to już dalekie od prawdy. Indian z Ameryki uważany był za najbardziej wyrafinowany motocykl tamtych czasów.


Producent: Hendee Manufacturing Co., Springfield, USA
Pojemność: 980 cm3
Wydajność: 5,1 kW (7 KM)
Max. prędkość: 90 km/h
Waga: 180 kg

Indian miał bardzo zaawansowany układ napędowy, w którym silnik napędzał tylne koło za pomocą łańcucha przez dwubiegową skrzynię biegów ze sprzęgłem. Ponadto oba koła w podwoziu tej maszyny miały zawieszenie sprężynowe. Firma Indian wyprzedzała większość światowych konkurentów na przestrzeni wielu lat.

Motocykl Indian 1915 8 valve odpalany na filmie to model 8-zaworowy, dwucylindrowy. Jest to tzw. boardtrack racer, czyli przeznaczony do wyścigów na owalnym torze wykonanym z drewna. Prezentowany na wideo pojazd obecnie znajduje się w Nederweert w Holandii.

Dwa lata przed wyprodukowaniem tego egzemplarza, firma Indian wyprodukowała pierwszy na świecie motocykl z elektrycznym rozrusznikiem o nazwie Electra.

In 1899, the Czech motorcycle was one of the most modern in the world. Unfortunately, fifteen years later this was far from true. The Indian from America was regarded as the most sophisticated motorcycle of that time. This now had a very advanced driving gear, where the engine drove the rear wheel by means of a chain through a two-speed gearbox with a clutch. In addition, both wheels on this machine’s chassis had spring suspension. The Indian outstripped most of its world competitors over a number of years. It was donated by the painter Kamil Lhoták.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz

https://inforiders.pl/2016/01/05/zabytkowy-indian-z-1915-roku-doslownie-plonie/