Firma została założona w 1883 roku przez rodzeństwo, Georga oraz Wilhelma Schaefflerów, a obecnie funkcjonuje jako niemiecki koncern o nazwie Schaeffler AG, mający swą siedzibę w Herzogenaurach, w Bawarii. Koncern składa się z rozlokowanych na całym świecie ponad 170 oddziałów, zatrudniających ok. 80 000 pracowników, a 16 z oddziałów służy baniom i rozwojowi technologii i wprowadzaniem innowacji.

Innowacyjność firmy odzwierciedlają składane rokrocznie wnioski patentowe (w liczbie ok. 2000), których firma posiada blisko 20 000, w związku z czym koncern może działać w dwóch obszarach rynku motoryzacyjnego, maszynowego, czy lotniczego. Obszar Automotive OE zajmuje się wprowadzaniem części do pierwszego montażu w samochodach, a Automotive Aftermarket zaopatruje w części zamienne auta już produkowane i używane oraz wspiera częściami zamiennymi inne gałęzie przemysłu.

Z udziałem firmy Schaefller powstały m.in. takie rozwiązania jak koło dwumasowe, czy dwusprzęgłowa skrzynia biegów, a koncern tworzony jest przez trzy główne podmioty, czyli firmy INA, FAG oraz właśnie tytułowy LuK, wraz z najnowszym członkiem przedsiębiorstwa, firmą Ruville.

LuK – marka

Marka LuK jest firmą córką koncernu Schaeffler, powołaną do istnienia w roku 1965 i już od czterdziestu lat liderującą rynkowi sprzęgieł samochodowych na świecie. Firma słynie z innowacyjności, a wśród jej najbardziej znanych można wymienić:

• wdrożenie po raz pierwszy sprzęgieł sprężynowych na europejskim rynku motoryzacyjnym (1965);
• wprowadzenie pierwszego koła dwumasowego (1985);
• opracowanie wraz z Volkswagen AG i BorgWarner skrzyni DSG (2003).

Według doniesień firmy, co trzeci samochód zjeżdżający z taśm montażowych świata jest wyposażony w sprzęgło wyprodukowane przez LuK, a oprócz sprzęgieł oraz kół dwumasowych do użytku pierwotnego, LuK dostarcza również części zamienne na rynek wtórny, a które jakością nie ustępują elementom montowanym fabrycznie.

LuK – sprzegła kompletne

Zestawy sprzęgła obecne w ofercie firmy LuK składają się z tarczy, docisku, oraz łożyska oporowego, a firma produkuje także zestawy z wysprzęglikiem centralnym. Ponadto taki zestaw może zostać rozbudowany o koło dwumasowe, co jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem w wypadku konieczności wymiany, pozwalającym na zakup podzespołów od jednego producenta, a więc w najlepszej konfiguracji do współpracy. Dodatkowo takie zestawy są oferowane w korzystniejszej cenie i chociaż można również zakupić na rynku elementy składowe sprzęgła, kompleksowa wymiana jest jednak zalecana bardziej.

Popularne na rynku są szczególnie zestawy LuK RepSet® Pro, w których skład wchodzą tarcza, docisk oraz wysprzęglik centralny i jest to zapewne wynikiem jasnego stawiania sprawy przez mechaników samochodowych, zalecających podczas konieczności wymiany wysprzęglika centralnego całego zestawu sprzęgła.

LuK – tarcza sprzęgła

Odpowiedzialna za przenoszenie momentu obrotowego i mocy silnika z koła zamachowego na skrzynię biegów, tarcza sprzędła pełni również w autach ze sztywnym kołem funkcję tłumika drgań. Tarcze sprzęgła od Luk są wykonywane z możliwie najtrwalszych materiałów, co dla trwałci tego elementu jest decydujące. Przy tym LuK oferuje całe spektrum rodzajów tarcz sprzęgła, a więc tarcze z pojedynczymi i wielostopniowymi tłumikami drgań, tarcze sztywne oraz tarcze przystosowane do współdziałania w systemie ze sprzęgłem samonastawnym, występujące pod nazwą LuK SAC.

LuK – docisk sprzęgła

Docisk sprzęgła, nazywany również tarczą dociskową jest odpowiedzialny za właśnie utrzymywanie w ścisłym kontakcie tarczy sprzęgła z kołem zamachowym, co umożliwia przenoszenie momentu obrotowego na skrzynię biegów. Praca docisku polega na dociskaniu za pomocą sprężyny talerzowej powierzchni ciernej tarczy do koła zamachowego oraz jej odciąganiu przy wyłączaniu sprzęgła. Obecne rozwiązanie, które zastąpiło sprężynę śrubową znacznie zmniejszyło siłę konieczną do wciskania pedału sprzęgła.

Częstym zastosowaniem dla docisków LuK są systemy SAC (Self-Adjusting Clutch), a więc do sprzęgieł regulowanych automatycznie. Jest to innowacja z roku 1995, którą wprowadziła na rynki motoryzacyjne właśnie marka LuK. Tego rodzaju sprzęgła są automatycznie dostosowane do pracy bez względu na stan ich zużycia, dzięki czemu kierowca nie odczuwa dyskomfortu przy zużywaniu się sprzęgła.

Dużą zaletą docisków LuK jest wysoka odporność, przy użyciu doskonałej jakości materiałów do ich produkcji.

LuK – łożysko oporowe

Kolejny element sprzęgła dostarczany na rynek przez markę LuK, zarówno w zestawach, jak i jako element pojedynczy. Nazywane również łożyskiem wyciskowym z racji pełnionej funkcji, łączy sprzęgło z układem sterującym, obecnie pół hydraulicznym albo hydraulicznym, dawniej również kinetycznym. Fabrycznie zamontowane łożysko LuK gwarantuje smarowanie elementu bez potrzeby ingerencji człowieka.

Tutaj warto wspomnieć również o wysprzęgliku centralnym, który nie należy ściśle do klasycznego zestawu sprzęgła, ale jest z nim zintegrowany w układzie hydraulicznym. Wysprzęgliki LuK charakteryzują się możliwością łatwej wymiany, lekkością nieobciążającą zestawu sprzęgła oraz dużą wytrzymałcią i kulturą pracy.

LuK – koła dwumasowe

Chyba najbardziej znaną innowacją w motoryzacji, a wprowadzoną przez markę Luk, jest dwumasowe koło zamachowe, zaprezentowane po raz pierwszy w roku 1985. To właśnie koło dwumasowe umożliwiło wprowadzenie do aut silników generujących ogromne moce, a przy tym znacznie skuteczniej od tłumików drgań w tarczy sprzęgła, wytłumia drgania i wibracje generowane przez te silniki.

Innowacja Luk-a podniosła komfort jazdy, przy równoczesnym podniesieniu żywotności skrzyni biegów.

LUK oczami ekspertów oraz użytkowników

Bez wątpienia LuK i produkowane przez firmę części zamienne cieszą się wśród fachowców w motoryzacji oraz pośród kierowców opinią dobrą, a przy tym zasłużenie. Produkty LuK zapewniają długotrwałe, bezawaryjne i komfortowe użytkowanie aut. Jak pokazują statystyki, produkty LuK są doceniane zarówno przez kierowców, jak i producentów aut, czy nawet u konkurentów. Jednym z ważnych elementów docenianych przez użytkowników części od Luk jest doskonała jakość, jak również bardzo doby stosunek jakość-cena.

Wsłuchując się zaś w porady fachowców, części zamienne LuK pracują najlepiej w zestawach skompletowanych właśnie z elementów wyprodukowanych przez LuK. Wymiany kompletów zawsze skutkują oszczędnością czasu, pieniędzy i nerwów oraz zapewniają bezpieczne użytkowanie aut przez setki tysięcy kilometrów przebiegu.