Długi czerwcowy weekend ściągnął do Torunia pasjonatów i kolekcjonerów zabytkowych Mercedesów. Od lat w Zlocie uczestniczą pojazdy o wysokim stopniu oryginalności wyprodukowane co najmniej 30 lat temu. To przy tej okazji kolekcjonerzy wymieniają się doświadczeniami, rywalizują na trasie Rajdu i podczas Konkursu Elegancji, ale przede wszystkim zarażają pasją do pojazdów nietuzinkowych, oryginalnych, pięknie odrestaurowanych. Gwiazdami wydarzenia były zabytkowe Mercedesy, wśród których pojawiły się także rzadkie okazy – najstarsze perły przedwojennej motoryzacji.

Wyobraźmy sobie miłość i pasję w jednym, dodajmy dobry gust, elegancję i klasę. Teraz cofnijmy zegary o kilka dekad, dorzućmy stylizacje z epoki od lat 30-tych do 90-tych poprzedniego stulecia i połączmy je z gwiazdami na kołach z tamtych czasów. Doprawmy odrobiną adrenaliny, czyli startem w Rajdzie i umieśćmy w otoczeniu urokliwego miasta z historią z początków XIII wieku. StarDrive jest wydarzeniem, które od 20 lat gromadzi kolekcjonerów pojazdów z duszą. Co roku spotkanie odbywa się w innym miejscu, a tym razem historia zatoczyła koło – sympatycy zabytkowych Mercedesów spotkali się w Toruniu – właśnie tam, gdzie rozpoczęła się ich wspólna podróż z pasją. Na XX Zlot Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska przyjechało aż 75 załóg z Polski, Niemiec i Litwy. Prawie wszystkie pojazdy przyjechały na własnych kołach. Pierwszego dnia zabytki rywalizowały na trasie ponad 100 kilometrowego Rajdu w okolicach Torunia. Tu liczyły się spryt, wiedza i dobra zabawa, ale nie brakowało emocji i adrenaliny. Uczestnicy musieli poprawnie przejechać całą trasę Rajdu, omijać punkty karne i odpowiedzieć na trudne pytania przygotowane przez Vice Komandora Zlotu. Marek Pietruszewski pytał ich m.in. o wagę pojazdu razem z wyposażeniem i pasażerami – a ich poprawne określenie stanowiło dla uczestników niemałe wyzwanie.

Perły zabytkowej motoryzacji można było podziwiać z bliska podczas sobotniego Konkursu Elegancji na Rynku Staromiejskim w Toruniu. Załogi prezentowały swoje najbardziej reprezentacyjne pojazdy i doskonałe stylizacje z epoki. Kolekcjonerzy zadbali o każdy szczegół: wyposażenie pojazdu, pióra, meloniki, woalki, parasolki – to był istny przegląd tego, czym się kiedyś jeździło i jak się jeździło. Publiczność nagradzała brawami najciekawsze historie, odrestaurowane pojazdy i ich właścicieli. Seniorem Zlotu był Model W21 typ 200 Cabrio B Lang, czyli przedwojenny kabriolet dwudrzwiowy czteromiejscowy z 1934 roku, który z mocą całych 40 KM potrafi do dziś rozpędzić się do 98 km/h. Czteroosobowa załoga pojazdu pokazała się w pięknych strojach z lat 30 XX wieku. Królowały korale, długie suknie i szale.

Pięć prezentowanych pojazdów pamięta czasy przedwojenne, w tym zrekonstruowany wg wzorców model W142 Typ 320 Cabrio A, 14 pojazdów wyprodukowano w latach 50 tych, 13 w latach 60 tych. Podczas konkursu zobaczyliśmy 18 pereł motoryzacji z lat 70 tych, a najliczniej prezentowaną grupą pojazdów były lata 80 XX wieku – aż 21 z nich pochodzi z tamtych czasów, to m.in.: R 107, W 201 oraz S 123 kombi. Pokaz Elegancji zakończył przejazd gwiazd z lat 90 tych XX wieku, a najmłodszym był model R129 AMG 500 z 1991 roku. Załogi były oceniane w pięciu kategoriach przez czteroosobowe Jury, w składzie: Iwona Stefańska, Jerzy Kossowski, Leszek Jamiński i Rafał Zawierucha.

Rynek Staromiejski w Toruniu w sobotę stał się motoryzacyjną platformą historyczną, która przeprowadziła nas przez sześć epok historii niemieckiej motoryzacji. Wydarzenie cieszy się niepowtarzalnym klimatem, możliwym do przeżycia wyłącznie na żywo – bo tylko w ten sposób w jednym miejscu można na własne oczy zobaczyć, jak przez lata zmieniał się świat na czterech kołach.

StarDrive co roku gromadzi dużych i małych miłników zabytkowej motoryzacji oraz kolekcjonerów pojazdów z duszą. Ich właściciele mówią, że jest to wymagająca miłość, która polega na cierpliwości, zegarmistrzowskiej precyzji i niemałych nakładach finansowych, ale zapewniają, że każda przejażdżka pojazdem z przeszłci zabiera w podróż sentymentalną i niezapomnianą – to prawdziwy chillout na czterech kołach.

Autorka tekstu:
Dagmara Kowalska – dziennikarka, prezenterka radiowo-telewizyjna, konferansjerka, autorka show na kanale YouTube Bryki Dagmary. Wielka entuzjastka motoryzacji w każdej odsłonie, miłniczka pojazdów z duszą. Współautorka Rekordu Polski w przejechaniu dystansu 2185 km seryjnie produkowanym elektrycznym Mercedes-Benz EQS w 24 godziny. Autorka programu radiowego Bryki Dagmary oraz codziennego pasma Popołudniowa Regeneracja. Prowadzi eventy, wydarzenia motoryzacyjne i lifestylowe. Z pasją opowiada o świecie samochodów i motocykli.

Pozdrawiam Społeczność KlassikAuto.pl
Tomasz Mucha
e-mail: [email protected]