Zachowanie oryginalnego wyglądu klasycznych samochodów to priorytet dla kolekcjonerów. Ze względu na proces starzenia się gumy nie jest jednak możliwe korzystanie z oryginalnego ogumienia z dawnych czasów, zwłaszcza w pojazdach, które są eksploatowane na drogach. Na szczęście współczesny rynek opon jest w stanie odpowiedzieć na potrzeby właścicieli zabytkowych aut.

Klasyczne, ale bezpieczne – opony do zabytkowych aut

Wbrew pozorom rynkowa oferta opon o klasycznym designie jest całkiem szeroka. Modele przeznaczone do zabytkowych samochodów bez trudu znajdziemy bez wychodzenia z domu w sklepach internetowych, np. na SklepOpon.com. Oferowane współcześnie opony do klasyków to jednak nie do końca te same produkty, które dostępne były w dawnych czasach. Są to modele spełniające współczesne normy bezpieczeństwa o odpowiednio dopracowanym designie. Poniżej przedstawiamy kilka rynkowych propozycji opon do samochodów zabytkowych.

Vredestein Sprint Classic – ponadczasowy design

Opony Vredestein Sprint Classic nie sposób odróżnić od ogumienia oryginalnego wielu klasycznych modeli pojazdów europejskich i amerykańskich, które dziś obejrzeć możemy głównie w muzeach lub czarno-białych filmach. Jednocześnie są to opony o wysokich parametrach w zakresie bezpieczeństwa. 

Wyróżniają się nie tylko krótką drogą hamowania i dobrą stabilnością prowadzenia, ale także cichą pracą i wysoką trwałcią. Vredestein Sprint Classic zostały zatem stworzone do jazdy, a nie wyłącznie dobrego prezentowania się na muzealnych ekspozycjach. Te oraz inne opony marki Vredestein dostępne są na www.sklepopon.com/opony/vredestein.

Dunlop Sport Classic – klasyczne opony sportowe

Ten model letniej opony czerpie pełnymi garściami z ponad stuletniego dziedzictwa marki Dunlop – jednego z największych innowatorów w branży oponiarskiej. Dunlop od zawsze słynie z projektowania i produkcji opon do samochodów sportowych, biorących udział w różnego typu wyścigach. Do takich też pojazdów zabytkowych, przeznaczony jest model Dunlop Sport Classic. 

Model ten przypomina najlepsze klasyczne opony do szybkich samochodów za sprawą designu, ale jego parametry techniczne przewyższają swój pierwowzór. Opony Dunlop Sport Classic są wykonane ze współczesnej mieszanki gumowej, gwarantującej wysoką przyczepność na mokrym i suchym asfalcie. Posiadają także zoptymalizowaną strukturę rowków, dzięki którym bardzo sprawnie odprowadzają wodę, zapobiegając poślizgom. Opona jest też wyjątkowo sztywna za sprawą wzmocnienia konstrukcji wewnętrznej.

Michelin X – przełomowe opony w nowoczesnym wydaniu

Michelin X to model opony, który odmienił historię marki oraz motoryzacji w ogóle. Zastosowano w nim budowę radialną, co w owym czasie (a więc w latach 40. XX wieku) było całkowitą rewolucją. Opony X charakteryzowały się zwiększoną elastycznością, lepszą sterowalnością i przyczepnością do jezdni niż stosowane wówczas powszechnie opony diagonalne. Do nowoczesnej konstrukcji marki Michelin szybko przekonali się kierowcy w całej Europie – także za sprawą szeroko zakrojonej kampanii reklamowej (reklamy Michelin X z lat 50. i 60. uchodzą dziś za dzieła sztuki).

Oferowane współcześnie opony Michelin X wyglądają jak pierwowzór i doskonale pasują do aut z dawnych czasów. Są jednak wykonane z lepszych i niezawodnych materiałów. Bieżnik opon Michelin X charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie oraz przyczepnością do nawierzchni. Opony są też dużo bardziej odporne na przebicie niż konstrukcja oryginalna.

BFGoodrich Radial T/A – opona do amerykańskich zabytków

Serca europejskich kolekcjonerów podbijają także auta amerykańskie, które dla wielu miłników motoryzacji są zetknięciem z zupełnie alternatywnym światem motoryzacji. Wyjątkowe muscle cary czy inne drogowe krążowniki z lat 60. czy 70. wymagają stylistycznie dopasowanych, ale i niezawodnych opon. 

Amerykańska marka BFGoodrich, której historia sięga XIX wieku, przygotowała model Radial T/A, korzystając z najnowszych osiągnięć techniki. Nowoczesna mieszanka gumowa zapewnia im wysoką przyczepność, natomiast solidna konstrukcja wewnętrzna przekłada się na trwałość i odporność na wysokie obciążenia. A to wszystko zamknięte w wyjątkowej, klasycznej formie z charakterystycznymi, białymi literami na ścianie bocznej.

Yokohama GT Special Classic Y350 – wyjątkowa opona do japońskich klasyków

Swoją ofertę do zabytkowych samochodów mają także azjatyccy producenci opon. Wszak kolekcjonowanie aut z lat 60. czy 70. produkowanych w Japonii staje się coraz popularniejszym hobby także wśród Europejczyków. 

Wzór bieżnika Yokohama GT Special Classic Y350 bazuje na oponach oryginalnie stosowanych  w klasycznych Mazdach czy Nissanach, ale parametrami nawiązuje do współczesnych opon klasy premium. Zapewnia świetny kontakt z podłożem, krótką drogę hamowania i wysoką precyzję sterowania na zakrętach.