Przedstawiam Państwu „mój piorunochron”, inaczej odstresowywacz: GAZ Pobiedę M20.

Samochód pochodzi z 1954 roku. Ma silnik rzędowy, dolnozaworowy, czterosuwowy z zapłonem iskrowym o pojemności 2120 cm3 i mocy 36,7 kW. Do tego manualną skrzynię biegów i 3 przełożeniach.

To tzw. samochód osobowy średniej klasy, skonstruowany w ZSRR i produkowany przez zakłady GAZ w latach 1946-1958. Od 1951 roku był także produkowany przez warszawską FSO, jako Warszawa. Był pierwszym samochodem osobowym skonstruowanym w ZSRR bez bezpośredniego wzorca zagranicznego.

Może nie wszyscy wiedzą. „Pobieda” po polsku oznacza zwycięstwo. Samochód nazwano tak na cześć zwycięstwa nad Niemcami. Zaakceptował tę nazwę osobiście Stalin.

Wymiary [mm]: długość: 4665, szerokość: 1695, wysokość: 1640
Ciężar: 1530 kg

Pobieda była przede wszystkim przewidziana jako samochód służbowy, lecz dostępna była także w normalnej sprzedaży dla ludności. Jednym z podstawowych zastosowań Pobiedy była służba w państwowych parkach taksówkowych – w latach 50. Stała się ona najliczniejszym samochodem używanym w tym charakterze w ZSRR.

Pozdrawiam miłosników klasyków skupionych wokół KlassikAuto.pl
Daniel Kociński z Andrzejewa

Od redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji:redakcja@klassikauto.pl

Przykładowe pytania do wywiadu:
1. Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
2. Dlaczego interesujesz się takim autem? (marka, model, rok)
3. Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
4. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
5. Czy sam odnawiałeś samochód? Czy sam go naprawiasz, remontujesz?
6. Ile kosztowały prace remontowe? Czy były kłopotliwe? Dlaczego?
7. Jakie ma zalety, wady?
8. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
9. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz? Czy samochód jest praktyczny w codziennej eksploatacji?
10. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
11. Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
12. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
13. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
14. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
15. Komu polecasz to auto?
16. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
17. Inne ciekawostki?
18. Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe auto? Jakie i dlaczego?

W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY.