Legendarny Ford Mustang jest produkowany nieprzerwanie od 1964 roku. W tym czasie powstało wiele specjalnych wersji tego modelu, które wyróżniały się wyjątkową stylistyką oraz osiągami. Oto siedem najciekawszych Mustangów, które pojawiły się na rynku w ciągu ostatnich 25 lat.

Ford Mustang Mach 1 (2022)
Nowy Ford Mustang Mach 1 to obecnie najbardziej usportowiony Mustang, jaki kiedykolwiek był oferowany klientom w Europie. Samochód znajduje się w ofercie Forda, a jego ceny startują od 320,5 tys. zł.
Mustang Mach 1 został wyposażony silnik V8 o pojemności 5 litrów i mocy 460 KM. Uzupełniono go o moduł sterujący z oprogramowaniem dającym efekt podbicia mocy. Specjalnie zestrojona skrzynia biegów, dodatkowa chłodnica oleju silnikowego oraz układ chłodzenia tylnej osi i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu powodują, że samochód idealnie sprawdza się w jeździe torowej.
Do tego dochodzi architektura zawieszenia wyposażonego w ramy pomocnicze oraz elementy łączników montowane wcześniej w Mustangach Shelby GT350 i GT500. Całość została tak, aby zminimalizować przechyły i nurkowanie podczas ostrego przyspieszania i hamowania.

Mustang Mach 1 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy, a zwiększona o 22 procent w stosunku do Mustanga GT siła docisku wpływa na lepszą zdolność pokonywania zakrętów i stabilność przy dużych prędkościach. Sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe Brembo zapewniają krótką drogę hamowania.

Ford Mustang Shelby GT500 (2020)

Nazwa zobowiązuje. Shelby GT500 to jeden z ciekawszych wariantów Mustanga w ostatnim ćwierćwieczu. Ponad 700 koni mechanicznych i prawne dopuszczenie do ruchu ulicznego czynią ten samochód wyjątkowym. Moc generowana jest przez ręcznie zbudowany silnik V8 – ma on pojemność 5,2 litra. Według danych producenta przyspieszenie od zera do 100 km/h wynosi 3,5 sekundy, a przejechanie 400 metrów zajmuje 11 sekund.

For the truly hardcore, an available Carbon Fiber Track Package features exposed 20-inch carbon fiber wheels with 0.5-inch-wider rear wheels(11.5-inch),custom Michelin Pilot Sport Cup 2 tires, adjustable exposed carbon fiber GT4 track wing and splitter wickers with integrated dive plane.The rear seat is deleted to reduce weight.

Napęd na tylne koła przekazywany jest za pośrednictwem unikalnego wału z włókna węglowego oraz 7- biegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Ta ostatnia jest w stanie zmienić biegi w mniej niż 100 milisekund. Ford Mustang Shelby GT500 został dodatkowo wyposażony w zmienną geometrię zawieszenia, nowy elektroniczny układ wspomagania kierownicy oraz hamulce Brembo.

Warto dodać, że w Shelby GT500 zastosowano system aktywnego tłumienia hałasu – by pasażer i kierowca nie ogłuchli od dźwięku potężnego silnika.

Ford Mustang Bullitt (2019)

10 minut i 53 sekundy – tyle wystarczyło, żeby Mustang przeszedł do historii kina i stał się ikoną dla przyszłych pokoleń. 50 lat po premierze filmu z kultową sceną pościgu została zaprezentowana limitowana edycja sportowego Forda – Mustang Bullitt.

Ta limitowana edycja jest wyposażona w wiele wyjątkowych elementów stylistycznych i technologicznych. Uwagę zwraca przede wszystkim kolor nadwozia. Zieleń nawiązuje do oryginalnego Forda z filmu „Bullitt”, a całość uzupełnia czarny grill, czarne felgi i czarne elementy wlotów powietrza. Uwagę zwracają czerwone zaciski Brembo i logo Bullitt w kształcie celownika, które zostało umieszone na klapie bagażnika.

Samochód napędza silnik V8 o pojemności 5- litrów i mocy 460 koni mechanicznych. Napęd przekazywany jest poprzez manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach, a we wnętrzu można zauważyć zielone przeszycia tapicerki.

Ford Mustang Shelby FP350S (2017)

Wyprodukowany przez Ford Performance model Shelby FP350S to limitowana produkcja wyścigowego samochodu, który można było kupić u amerykańskich dilerów Forda. Samochód w 2017 roku kosztował w USA ponad 114 tys. dolarów, a został opracowany do rywalizacji na torach wyścigowych w klasach Trans Am i SCCA. Mustang ten nie miał oczywiście numeru VIN, co powoduje, że nie jest dopuszczony do ruchu ulicznego.

Pod maską Mustanga Shelby FP350S umieszczono silnik V8 o pojemości 5,2 litra. Auto zostało wyposażone w wyścigową miskę olejową i chłodnicę oleju, skrzynię biegów Tremec oraz tylny mechanizm różnicowy Torsen.

Na zewnątrz można zauważyć karbonowy splitter oraz regulowane skrzydło, a wnętrze zostało wyposażone w zgodną z przepisami FIA klatkę bezpieczeństwa, fotele Sparco FIA Racing oraz sportową kierownicę z szybkim wypinaniem.

Ford Mustang Boss 302 (2013)

Ta specjalna edycja została zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles i nawiązuje do Mustanga Boss 302 z 1970 roku. Wersja z 2013 roku została zbudowana na bazie odmiany GT. Konstruktorzy usztywnili i obniżyli przednie zawieszenie, założyli regulowane amortyzatory, dziewiętnastocalowe felgi i wzmocniony układ hamulcowy Brembo.

Mocy dostarcza silnik V8 o pojemności 5 litrów i mocy 444 KM. Napęd przenoszony jest na koła tylne za pomocą sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Boss 302 został ponadto wyposażony w specjalne sprzęgło, którego konstrukcja inspirowana jest samochodami wyścigowymi.

Zmiany w wyglądzie zewnętrznym tej specjalnej edycji są subtelne, ale praktyczne. Zgodnie z idą wyścigowego dziedzictwa Forda każdy element zyskał aerodynamiczny kształt.

Ford Mustang FR500CJ Cobra Jet (2008)

FR500CJ Cobra to kolejny w tym zestawieniu samochód wyścigowy bez numeracji VIN, ale dostępny w swoim czasie w salonach Forda w USA. W 2008 roku Mustang ten został wyceniony na 69 900 dolarów. W sumie wyprodukowano 50 egzemplarzy. Auto zostało przygotowane przez Ford Racing, a jego konstrukcja została zaprojektowana do udziału w wyścigach na 1/4 mili.

Model z 2008 roku nawiązuje do Forda Mustanga 428 Cobra Jet z 1968 roku, który zwyciężył w NHRA Winternationals – corocznej imprezie wyścigowej organizowana przez National Hot Rod Association (NHRA) na torze Auto Club Raceway w Pomonie w Kaliforni.
Mustang FR500CJ Cobra Jet zasilany jest silnikiem V8 o pojemności 5,4 litra, który fabrycznie generuje 400 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą 6- biegowej manualnej skrzyni biegów lub 3- biegowego automatu. Zawieszenie zostało wyposażone w regulowane amortyzatory Ford Racing i zestaw sprężyn do wyścigów typu drag race.

Ford Mustang SVT Cobra R (2000)

W 2000 roku zadebiutował Mustang SVT Cobra, który w swoim czasie był określany najszybszym fabrycznym Mustangiem, jaki kiedykolwiek został wyprodukowany. Za jego powstanie odpowiadała SVT – dawna dywizja Forda zajmująca się opracowywaniem usportowionych i sportowych wersji samochodów tej marki.

Opracowany przez SVT Mustang został wyposażony w wolnossący silnik V8 o pojemności 5,4 litra i mocy 385 KM. Przyspieszenie do 100 km/h zajmowało 4,7 sekundy, a wyścig na 1/4 mili 13,2 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła około 270 km/h.

Samochód miał hamulce przystosowane do jazdy po torze i został pozbawiony wszystkich zbędnych do jazdy torowej elementów, które negatywnie wpływały na jego wagę. W sumie wyprodukowano 300 sztuk tej wersji.

Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Mariusz Jasiński
Ford Polska Sp. z o.o.