Fabryka samochodów Laurin & Klement Mladá Boleslav, produkująca samochody od 1906 roku, szybko stała się jednym z najważniejszych producentów monarchii w ciągu następnych kilku lat. Pojazdy użytkowe i pasażerskie, które produkowała we wszystkich kategoriach oraz z bardzo szeroką gamą wielu typów, były z sukcesem sprzedawane również za granicą.
Producent: Laurin & Klement a. s., Mladá Boleslav, Bohemia
Pojemność silnika: 4713 cm3
Moc: nieznana
Maksymalna prędkość: 125 km/h
Widoczny na zdjęciu samochód Laurin & Klement RK/M, będący częścią kolekcji National Technical Museum, został zakupiony w 1913 roku przez legendarnego kierowcę wyścigowego, hrabiego Aleksandra Kolowrat. Samochód pierwotnie miał pięciolitrowy silnik z zaworem tulejowym typu RK, który Kolowrat kazał zastąpić w fabryce w 1921 roku specjalnym silnikiem wyścigowym typu M z zaworami górnymi. W pierwszej połowie lat dwudziestych ten przeprojektowany samochód odniósł wiele sukcesów z Františkiem Svobodą za kierownicą podczas krajowych imprez sportowych i wyścigowych.
The Laurin & Klement Mladá Boleslav car plant, producing cars from 1906, rapidly became one of the most important car makers in the monarchy over the next few years. Its commercial and passenger vehicles, which it produced in all categories and with a very wide range of many types, were sold with great success abroad too. This Laurin & Klement RK/M car, part of the National Technical Museum collection, was bought in 1913 by the legendary car racing driver Count Alexander Kolowrat. The car originally had a five-litre sleeve-valve engine of the RK type, which Kolowrat ordered to be replaced in the factory in 1921 by a special M type racing engine with overhead valves, of which only two were made. In the first half of the twenties, this redesigned car garnered numerous successes with František Svoboda behind the wheel in domestic sports and racing events.
Touring and sports car with a water-cooled four-stroke four-cylinder OHV engine placed length-wise behind the front axle and with rear-wheel drive.
Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz