Nasi Czytelnicy dokonali wyboru Klasyka Lutego 2021, który weźmie udział w głosowaniu finałowym Klasyk Roku 2021.


Tytuł KLASYK LUTEGO 2021 roku otrzymuje:
KIA Retona z 2000 roku, z silnikiem 2,0 l, diesel, mocy 86 KM.
Właścicielem jest Pan Andrzej Damsz z Wrocławia.

Dyplom oraz nagrodę przesłaliśmy pocztą. Zapraszamy do udziału w konkursie.
Zapraszamy do zgłaszania swoich aut do konkursu klasyk miesiąca. Nagrody czekają! Wystarczy wysłać zdjęcie samochodu na maila: [email protected]

Moja KIA została zarejestrowana w 2001 roku, chociaż wyprodukowano ją w 2000 roku. Samochód był produkowany w Europie od 1999 do 2001 roku, chociaż w Azji od 1998 do 2003 roku (2001-2003 Kia Retona Cruser). Poprzednikiem jest Asia Rocasta. Do dziś jest produkowana wersja wojskowa K420 i K430. 

Auto posiada silnik 2.0 TDI o mocy 86KM i 200NM. Silnik ten, mimo małej mocy, jest wystarczający dla tego samochodu. Jego budowa sprawia, że jest dość niezawodny i długowieczny. Właściwości jezdne są na wysokim poziomie. KIA prowadzi się bardzo przewidywalnie, mimo wysokiego środka ciężkości. Fotel kierowcy umiejscowiony jest równo między dwoma osiami, co w połączeniu z wysokim zawieszeniem daje duży komfort jazdy. To mały samochód. Ma tylko 4 metry długości i bardzo mały promień skrętu, przez co jazda w mieści jest również przyjemna.

Kolejną ciekawą rzeczą jest samo wnętrze auta. Mimo dosyć małej przestrzeni użytkowej w środki jest dużo miejsca. Pasażer siedzący za kierowcą (1.82m) ma 10cm przerwy między kolanami a fotelem przed nim. Na tylnej kanapie jest też wysoko pomiędzy czubkiem głowy a sufitem jest ponad 20cm. Pozycja za kierownicą jest dosyć wygodna, wyprostowana, a fotel jest regulowany w każdej płaszczyźnie. Kierownica też posiada regulację. Jazda nie męczy. Wygodę prowadzenia mogę porównać z Volkswagenem T3.

Deska rozdzielcza jest bardzo prosta i łatwa w obsłudze. Typowe lata 90. Retona posiada dołączany napęd na przednią oś i reduktor 2:1. Konstruktorzy pomyśleli o wszystkim. Ciekawostką są szyby. Przednia jest idealnie płaska i do jej wyjęcia i założenia ponownie potrzeba tylko 2 śrubokręty. Tylne szyby natomiast są przesuwne jak w autobusie.

Dane techniczne:
Pojemność skokowa: 1998 cm³
Typ silnika: diesel
Moc silnika: 87 KM (64 kW) przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm przy 2000 obr/min
Montaż silnika: z przodu, podłużnie
Doładowanie: turbosprężarkowe
Umiejscowienie wałka rozrządu: SOHC (OHC)
Liczba cylindrów: 4
Układ cylindrów: rzędowy
Liczba zaworów: 8
Stopień sprężania: 21.0 : 1
Średnica cylindra × skok tłoka: 86 × 86 mm