Dane techniczne:
Model: Volkswagen Golf Mk I GTI
Rok produkcji: 1983
Lata produkcji: 1976-1983
Silnik: 4-cylindrowy
Pojemność silnika: 1781 ccm
Moc silnika: 112 KM / 82 kW
Prędkość maksymalna: 187 km/h
Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h: 9 s
Masa własna: 810 kg
DSC_0440

Volkswagen Golf MkI zadebiutował w 1974 roku, będąc następcą legendarnego Garbusa. Bardziej kanciasty z prostymi liniami oraz zastosowanymi innowacyjnymi rozwiązaniami odróżniał się znacząco od swojego poprzednika.

We wrześniu 1976 roku podczas Targów IAA we Frankfurcie Volkswagen zaprezentował legendarny model Golfa. Był to pierwszy samochód osobowy z bardzo dynamicznym silnikiem diesla, a jego cena wynosiła 13850 DM. Samochód cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Wysokie osiągi połączone z umiarkowaną ceną i przede wszystkim ogromną funkcjonalnością nadwozia typu hatchback trafiły w gusta klientów.
DSC_0437

Model z przedstawionych zdjęć to wersja GTI z 1983 roku. Ten model jest wynikiem projektu, w którym udział wzięli uczniowie. Projekt organizowany był przez Volkswagen Osnabrück Automobile Collection i dał młodym ludziom niepowtarzalną okazję do obudowania GTI własnymi siłami. Dwóch praktykantów Volkswagena przywróciło sportowy i klasyczny stan tego samochodu w ciągu zaledwie dwóch miesięcy. Na tyle, na ile było to możliwe użyte zostały oryginalne części. Wnętrze GTI odpowiada również wersji oryginalnej. Samochód został ostatecznie zmontowany na oczach gości uczestniczących w Techno Classica 2016.

W październiku 1976 roku wyprodukowano milionowy egzemplarz, a do czasu zakończenia produkcji w 1984 roku sprzedano ich ok. 7 mln.
DSC_0436
Źródło:

  • Andrzej Zieliński, „Samochody osobowe. Dzieje rozwoju”, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Sp. z o.o., Warszawa 2009
  • David Lillywhite, „encyklopedia Klasycznych Samochodów”, Wydawnictwo Olesiejuk Sp. z o.o., 2009
  • www.vwgolf.pl

Polecamy również inne artykuły o podobnej tematyce:
https://klassikauto.pl/classic-car-volkswagen-golf-mk1/
https://klassikauto.pl/golf-1-historia-sukcesu/
https://klassikauto.pl/mial-byc-kurnikiem-vw-golf-i-1981r/

DSC_0439 DSC_0442