W historii motoryzacji istniało wiele przypadków, kiedy to wielki sukces odnosił sportowy samochód, którego konstrukcja praktycznie w każdym calu bazowała na cywilnym, popularnym modelu. Jednym z przykładów tego jakże udanego eksperymentu jest Honda CR-X Del Sol. Bazujący na uwielbianym przez tunerów modelu Civic V generacji samochód z dachem typu targa był świetnym przykładem tego, że wiatr we włosach można poczuć już za stosunkowo niewielkie pieniądze.

Debiutująca w 1992 roku Honda była prawdziwą petardą na rynku. Jej niezwykle opływowa sylwetka idealnie wpasowywała się klimat japońskich samochodów z początku lat dziewięćdziesiątych, choć i klienci z Europy, podobnie jak w przypadku Mazdy Miaty, zauważali w wozie tym pewne nawiązania do małych roadsterów z lat sześćdziesiątych.

Choć standardowe wersje posiadały ściągany, przypominający styl sportowych samochodów z lat siedemdziesiątych panel dachowy, istniała również nieco bardziej ekskluzywna odmiana o nazwie TransTop. Oferowała ona elektrycznie sterowany dach, którego cały proces otwierania i składania dla niejednego fana tego typu aut jest prawdziwym seansem kinowym. Sam panel dachowy wykonany był z aluminium.

Nie ma jednak róży bez kolców – dosyć skomplikowana konstrukcja całego mechanizmu posiada aż 30 czujników, a najmniejsza awaria chociażby jednego z nich z góry powoduje brak możliwości automatycznego sterowania dachem. Aktualnie odmiana TransTop jest najbardziej pożądanym udogodnieniem modelu CR-X Del Sol, przez co jej ceny różnią się znacząco od wersji Hondy z manualnie składanym panelem dachowym.

Ważąca niespełna tonę, dwuosobowa targa nie była może w standardowej wersji istnym demonem prędkości, ale za to przy nieco dynamiczniejszej jeździe świetnie pokazywała na co ją stać. Oferowana na rynek europejski jednostka napędowa o pojemności 1,6 litra (ESi) i mocy ponad 120 KM słynęła ze swojej niezawodności i trwałci, czego niestety nie można było powiedzieć o jakości blach użytych do produkcji karoserii pojazdu. Ich słaba jakość i kiepskie zabezpieczenie przed korozją dawały się we znaki nawet po kilku latach normalnego użytkowania Hondy. Sporym zaskoczeniem dla właścicieli tego modelu Hondy może być sam bagażnik, który jak na ogólną charakterystykę auta jest naprawdę pojemny (300 l). Wynik ten jest spowodowany niejako spuścizną, którą sportowy model japońskiego wozu otrzymał od cywilnej i nieco stonowanej „siostry”.

Zadziornie wyglądający CR-X Del Sol w najlepiej wyposażonych odmianach mógł zapewnić swojemu właścicielowi niewiele więcej niż elektrycznie otwierane szyby, klimatyzację, a po 1995 roku większość egzemplarzy została wzbogacona o system ABS. Choć fabryczne wyposażenie auta mogliśmy uznać za nieco spartańskie to wszystkie niedogodności rekompensowała już sama pozycja za kierownicą i wyżej poprowadzony tunel środkowy, które w mig przenosiły nas na trasy nielegalnych wyścigów ulicznych z pierwszych części „Szybkich i wściekłych”. Jak na swoje wymiary Honda oferowała przestrzeń wnętrza, która wystarczająco powinna odpowiadać dwójce osób.

Honda ta, w okresie swojej świetności, była naprawdę samochodem trudnym do przebicia. W Europie jej głównym rywalem był Fiat Barchetta, którego premiera przypadła na połowę lat dziewięćdziesiątych. Choć ten model japońskiego auta dopiero powoli kroczy ku temu, aby w pełni osiągnąć status prawdziwego youngtimera, podróżując w jego wnętrzu możemy poczuć namiastkę stylu samochodów takich jak VW-Porsche 914, Toyota MR2 czy chociażby Fiat X1/9, które z biegiem czasu stały się ikonami klasyków typu targa na całym świecie. Trzeba mieć jednak na uwadze, że CR-X Del Sol był jednym z chętniej tuningowanych samochodów, przez co sporo dostępnych na rynku egzemplarzy nie jest wolnych od słabej jakości przeróbek. Warto zainteresować się modelami, które przez lata trzymały swój fabryczny sznyt – za parę lat na pewno odwdzięczą się one naprawdę wysoką ceną!

Jakie są ceny tych modeli Hondy? Ceny w Niemczech w Euro:

CRX del Sol, rok prod.: 1992-98, 1,6l, 125 KM, trg:
Stan 1: –
Stan 2: 6 500
Stan 3: 3 700
Stan 4: 1 900
Stan 5: –
Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 28%

Zdjęcia: Car brochures&adverts