Okazał się być strzałem w dziesiątkę! Samochodem, który do dziś wiele osób wspomina z uśmiechem na twarzy. Fiat 124 przez lata wyrobił sobie opinię jednego z najbardziej niezawodnych sedanów, który przeszło 50 lat temu nie kosztował milionów, a mógł zaoferować swojemu nabywcy naprawdę sporo.

Łączący prostotę z elegancją Fiat był następcą nazywanych potocznie „wanną” modeli Milletrecento (1300) oraz Millecinquecento (1500). Twórcą jego wyglądu był Oscar Montabone, który już w 1963 roku rozpoczął prace nad ucieleśnieniem swojej wizji. Produkowany od 1966 roku Fiat z miejsca stał się przebojem rynkowym i przeszło rok po swojej premierze otrzymał tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1967. Lekką konstrukcję (dzielącą swoją płytę podłogową z Fiatem 125) cechowało przestronne jak na tę klasę samochodów wnętrze. Standardową odmianą silnikową używaną przy produkcji modelu 124 był prosty w budowie motor o pojemności 1,2-litra i mocy 60 KM. Samochód zapewniał przyzwoitą dynamikę na drodze przy niewygórowanym zużyciu paliwa, a na jego wszystkich kołach znalazły się hamulce tarczowe. Skrzynia biegów została natomiast przejęta z Fiata 1500.

Mocną stroną Fiata od zawsze były kampanie reklamowe, w których nie mogło zabraknąć wchodzącego na rynek modelu 124. Jego najlepsze cechy zostały ukazane w dynamicznie nakręconej reklamie, kiedy za jego kierownicą prawdziwych ewolucji dokonywał Rémy Julienne (1930-2021), jeden z najwybitniejszych kaskaderów samochodowych w historii kina. Wóz ukazano również w momencie zrzucenia go ze spadochronem z samolotu, co jak na tamte czasy okazało się być naprawdę dobrym chwytem reklamowym!

Najpopularniejszą wersją nadwoziową auta był czterodrzwiowy sedan (Berlina). W listopadzie 1966 roku dołączyła do niego odmiana kombi (Familiare), która prócz rodzin z dziećmi była równie chętnie wybierana przez włoską policję. Oficjalną gamę wzbogacały też dwa bardziej egzotyczne wozy – Fiat 124 Sport Spider, a także 124 Sport Coupé. W planach włoskiej marki była też produkcja kabrioletu opartego na podzespołach sedana. Gotowy projekt z dynamicznie pochyloną szybą czołową i delikatnie podciętą linią drzwi zaprezentowano podczas odbywającego się w 1966 roku salonu motoryzacyjnego dell’Automobile w Turynie. Fiat 124 Cabriolet ostatnim dziełem firmy Carozzeria Touring. Dyrektor generalny Fiata odrzucił jednak projekt na rzecz wspomnianej wcześniej odmiany 124 Sport Spider.

Dla osób lubujących się w nieco bardziej ekskluzywnych odmianach zwykłych samochodów, od 1968 roku dostępna była wersja Special. Samochód w takiej konfiguracji posiadał 1,4-litrowy silnik górnozaworowy o mocy 70 KM, a także poprawioną konstrukcję tylnego zawieszenia.

Wersja posiadała delikatnie zmodyfikowany wygląd przodu, który poprzez zastosowanie podwójnych reflektorów, upodabniał wóz do znajdującego się wyżej w hierarchii modelu 125.

We wnętrzu zagościła przeprojektowana rozdzielcza, inne obicia drzwi oraz nowy rodzaj foteli, które wielu kierowców uznawało za ciut wygodniejsze od standardowych. „Ulepszone 124” oferowano też w nadwoziu kombi, które znaleźć można było także na rynku amerykańskim.

W 1970 roku, gdy cała gama modelu 124 została ulepszona, w ofercie pojawiła się odmieniona wersja Special T. Dopisek „T” oznaczał, że nowy model posiadał 80-konną jednostkę napędową z podwójnym wałkiem rozrządu. Nie była to jednak konstrukcja żywcem przejęta ze sportowych modeli, lecz ich nieco słabszy wariant.

Jedną z bardziej skuteczniejszych metod włoskiego koncernu była sprzedaż licencji niektórych z jego produktów. Tak stało się też w przypadku Fiata 124, którego można było dostać w postaci tureckiego Tofaşa 124, hiszpańskiego Seata 124, indyjskiego Premiera 118NE oraz VAZ’a-2101. Praktycznie zapomnianymi odmianami były natomiast koreański Fiat-KIA 124, egipski wytwór pod nazwą Lada-Egypt oraz produkowany w Bułgarii Pirin-Fiat.

Finalnie Fiat 124 został zastąpiony modelem 131 w roku 1974. Włoski sedan, choć często niezauważany, od lat pełnił ważną rolę w świecie tanich samochodów z Europy. Zadajmy więc sobie pytanie – czy kiedyś będziemy mogli to samo powiedzieć o jego następcy, którym wydaje się być aktualnie produkowany Fiat Tipo?

Jakie są ceny tych modeli Fiata? Ceny w Niemczech w Euro:

124 Special, rok prod.: 1968-74, 1,4l, 70 KM:
Stan 1: 12 000
Stan 2: 8 000
Stan 3: 5 500
Stan 4: 2 800
Stan 5: 900
Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 20%

124 Special T, rok prod.: 1970-74, 1,4l, 80 KM:
Stan 1: 12 300
Stan 2: 8 300
Stan 3: 5 700
Stan 4: 2 900
Stan 5: 1 000
Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 15%

Zdjęcia: FIAT, Car brochures&adverts, Classiccarcatalogue.com