• Wyścigowy samochód sportowy 300 SL z 1952 r. zapoczątkował wyjątkową, nieprzerwaną tradycję rodziny SL
  • Najnowsza generacja ikony: Mercedes-AMG SL (R 232)
  • Spójny reprezentant koncepcji „luksusu o wysokich osiągach” (ang. Performance Luxury) zapewnia wrażenia z jazdy na najwyższym poziomie
  • Rozszerzona specjalna wystawa pt. „Fascynacja SL – samochód marzeń przez 70 lat” w Muzeum Mercedes-Benz z udziałem dziesięciu egzemplarzy modelu potrwa do 9 października 2022 r.

Dwie litery SL to słynny na całym świecie znak rozpoznawczy i wyróżnik unikalnej tradycji samochodów sportowych Mercedes-Benz: od 70 lat skrótowiec ten oznacza „superlekki” i symbolizuje sportową motoryzację z gwiazdą, od wyścigowego modelu 300 SL (W 194) z 1952 r. do najnowszego SL-a z serii 232, sygnowanego przez Mercedes-AMG. Przodek całej serii, zarezerwowany dla świata motorsportu W 194, przekazuje ważną wartość Mercedes-Benz: jako najstarszy producent luksusowych samochodów na świecie marka angażuje się w sport motorowy od wielu epok – i odnosi na tym polu imponujące sukcesy. A począwszy od 300 SL Coupé (W 198) atrybutami SL-a pozostają sportowy charakter, luksus oraz życie w wielkim stylu.

Każde pokolenie SL-a pisze swój własny rozdział w nieprzerwanej historii sukcesu. Muzeum Mercedes-Benz opowiada ją za pomocą specjalnej wystawy „Fascynacja SL – samochód marzeń przez 70 lat”: www.mercedes-benz.com/sl-special-exhibition. Ekspozycja liczy dziesięć egzemplarzy sportowych samochodów SL z siedmiu dekad, od najstarszego zachowanego 300 SL (W 194) aż do nowego Mercedesa-AMG SL z serii 232. Wystawę można oglądać w Sali Kolekcji nr 5, do 9 października 2022 r.

Sportowy charakter w genach
12 marca 1952 r. Mercedes-Benz zaprezentował model 300 SL (W 194) – samochód przeznaczony wyłącznie do rywalizacji w sporcie motorowym. Dzięki niemu marka wygrała cztery z pięciu wyścigów w sezonie: wyścigi aut sportowych w Bernie (potrójne zwycięstwo) i na torze Nürburgring (poczwórne zwycięstwo), 24-godzinny maraton Le Mans (podwójne zwycięstwo) oraz III Carrera Panamericana w Meksyku (podwójne zwycięstwo). W Mille Miglia, który był wtedy pierwszym wyścigiem sezonu, 300 SL zajął drugie i czwarte miejsce. Na potrzeby sezonu 1953 zbudowano prototyp wyścigowego samochodu sportowego W 194/11, ale startów zaprzestano z powodu przygotowań do rywalizacji w Formule 1. Stanowił on jednak ważny techniczny krok na drodze do budowy maszyn wyścigowych (W 196 R) oraz wyścigowych aut sportowych (W 196 S) w latach 1954 i 1955.

Szybko pojawiły się wołania o stworzenie seryjnej wersji uznanego samochodu wyścigowego – a Mercedes-Benz odpowiednio na nie zareagował. Już w 1954 r. zaprezentowano 300 SL Coupé (W 198), czyli legendarnego „Gullwinga”, który powstał w liczbie zaledwie 1400 sztuk. Jego wizytówką były charakterystyczne, unoszone do góry drzwi – pokłosie zastosowania klatki bezpieczeństwa. Dziś egzemplarze tego klasycznego modelu osiągają ceny znacznie przekraczające 1 milion euro.

Równocześnie z „Gullwingiem” zadebiutował Mercedes-Benz 190 SL – elegancki samochód sportowy z otwieranym dachem. Zaprojektowany w tym samym stylu, co 300 SL, również oferował wysoki komfort jazdy nawet podczas długich podróży ze znacznymi prędkościami.

W 1957 r. po „Gullwingu” Coupé pojawił się 300 SL Roadster (W 198). Podobnie jak poprzednik samochód ten powstał z inicjatywy Maximiliana E. Hoffmanna. Pod względem technicznym w dużej mierze odpowiadał coupé, jednak dzięki modyfikacji bocznych sekcji klatki bezpieczeństwa zamontowano w nim „normalne” drzwi z zawiasami z przodu.

W 1963 r. zarówno 300 SL Roadstera, jak i 190 SL zastąpił nowy 230 SL (W 113) – pionier tradycji SL-a, imponujący sportowym charakterem, komfortem oraz poziomem bezpieczeństwa. Opcjonalny hardtop z wysokimi oknami i wklęsłym dachem wspartym na wąskich słupkach z wyglądu przypominał azjatyckie świątynie – i właśnie jemu W 113 zawdzięcza swój przydomek „Pagoda”.

 

Wiosną 1971 r. zadebiutował SL z serii R 107 – po raz pierwszy w historii modelu dostępny z 8-cylindrowymi silnikami (350 SL i 450 SL). W 1974 r. pojawił się wariant 280 SL z jednostką o 6 cylindrach, dzięki czemu gama liczyła aż trzy silniki. Seria R 107 emanowała elegancją i solidnością, a pod względem wytrzymałci w obliczu zderzenia znacznie wyprzedzała swoje czasy. Utrzymywała się w produkcji przez rekordowe 18 lat.

Siedem dekad SL-a – bogata historia innowacji
Podczas salonu samochodowego w Genewie w 1989 r. Mercedes-Benz zaprezentował kolejną generację SL-a – serię R 129. Znak rozpoznawczy: automatyczny pałąk przeciwkapotażowy, który wysuwa się w zaledwie 0,3 s, nawet z założonym hardtopem. Samochód spotkał się ze znakomitym przyjęciem, szybko osiągając kres zdolności produkcyjnych. Byli klienci, którzy akceptowali terminy dostaw liczone w latach. Legendą owiane są 12-cylindrowe, topowe warianty 600 SL/SL 600 (290 kW/394 KM) oraz SL 73 AMG z 7,3-litrowym silnikiem V12 o mocy 386 kW (525 KM).

W 2001 r. zadebiutowała kolejna generacja SL-a, o wewnętrznym oznaczeniu R 230. Jej najbardziej zjawiskową innowacją był składany dach Vario ze stali: po raz pierwszy w historii SL łączył nadwozia roadstera i coupé w jedno. Design serii R 230 spajał tradycję z przyszłcią za pomocą wyrazistych detali. W przypadku tej generacji SL-a znacząco wzrósł udział AMG: prawie jedna trzecia wszystkich egzemplarzy otrzymała jednostki AMG. Topowym wariantem był SL 65 AMG Black Series o mocy 493 kW (670 KM).

W styczniu 2012 r., z okazji 60. urodzin modelu, podczas salonu samochodowego w Detroit (NAIAS) zadebiutował SL serii R 231. Jednym z celów projektowych nowej generacji było zmniejszenie masy własnej. Na życzenie oferowano MAGIC SKY CONTROL – szklany dach z funkcją regulacji stopnia przyciemnienia.

Teraz czas na najnowszą edycję ikony – nowego Mercedesa-AMG SL (R 232). Marka aut sportowych i wyczynowych z Affalterbach zaprezentowała go w 2021 r. Klasyczny miękki dach i sportowy charakter doskonale wpisują się we wspaniałą historię SL-a. Jednocześnie, jako samochód z wnętrzem 2+2, luksusowy roadster świetnie nadaje się do codziennego użytku i po raz pierwszy, przenosi siłę napędową na koła obu osi. Bogate wyposażenie obejmuje nowości takie jak zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL z aktywną stabilizacją przechyłów, skrętna tylną oś, opcjonalnie dostępny ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG czy standardowe reflektory DIGITAL LIGHT z funkcją projekcji. Mercedes-AMG opracował nowego SL-a całkowicie niezależnie w Affalterbach, bazując na koncepcji „luksusu o wysokich osiągach” (ang Performance Luxury). W chwili debiutu na rynek trafiają dwa warianty modelu zasilane silnikiem AMG V8 biturbo.

W muzealnym sklepie Mercedes-Benz (https://www.mercedes-benz.com/en/classic/museum/museum-shop/) dostępne są broszury i literatura techniczna na temat wielu historycznych modeli z gwiazdą – zarówno dla ich właścicieli, jak i fanów marki.

Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Tomasz Mucha
e-mail: [email protected]