Wakacje za pasem, od upragnionego urlopu dzieli nas już tak niewiele. Walizki spakowane i odliczamy ostatnie godziny. Wielu z nas na urlop uda się autem. Jego stan techniczny może zaważyć o bezpieczeństwie nas, naszych bliskich, a także powodzeniu samego wyjazdu. Nie możemy bagatelizować tego problemu i przed wyjazdem musimy sprawdzić, czy auto jest w pełni gotowe do podróży. Z podstawową kontrolą możemy uporać się sami. Nie jest konieczna wizyta u mechanika. Kajetan Kajetanowicz, zawodnik LOTOS Rally Team podpowiada jak zrobić podstawowy przegląd auta samodzielnie.

1. Opony
Ich stan techniczny i ewentualne uszkodzenia możemy ocenić samodzielnie. Guma nie powinna być zużyta, popękana, a głębokość bieżnika powinna być zgodna z zaleceniami producenta. Obecnie zgodnie z przepisami minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Jeżeli znajdziemy pęknięcia, bąble, wystające odrutowanie opony musimy jak najszybciej je wymienić. Drugim ważnym elementem jest ciśnienie w oponach. Wszystkich pięciu. Tak, pięciu! Bardzo często zapominamy przed wyjazdem o kole zapasowym i o jego odpowiednim przygotowaniu. „Często nie mamy pojęcia, jakie ciśnienie w kołach jest odpowiednie dla naszego auta. Wskazówek możemy szukać na wewnętrznej części klapy wlewu paliwa, instrukcji obsługi, która najczęściej jest w schowku lub na słupku przy drzwiach auta” – radzi Kajetan Kajetanowicz, zawodnik LOTOS Rally Team.
fot. Kajto.pl (1)

2. Filtry i światła
Klimatyzacja, nawiew i reflektory. To kolejne trzy elementy, którym powinniśmy poświęcić uwagę przed wyjazdem. Szczególnie, jeżeli nasza podróż docelowo ma zakończyć się poza granicami kraju. Na początek warto sprawdzić filtry kabinowe, żarówki reflektorów i to, czy klimatyzacja jest wyczyszczona i napełniona. Warto, a nawet trzeba zabrać ze sobą również zapasowe żarówki. W niektórych krajach posiadanie ich w samochodzie jest obowiązkowe, dlatego warto sprawdzić przepisy obowiązujące w danym kraju wcześniej, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

3. Poziom płynów
Poziom wszystkich płynów możemy sprawdzić i uzupełnić bez wsparcia mechanika. Począwszy od płynu hamulcowego, na oleju silnikowym kończąc. Sprawdzenie poziomu płynów jest niezwykle istotne. Płyn chłodniczy jest odpowiedzialny za utrzymywanie odpowiedniej temperatury silnika, który w upalne letnie dni rozgrzewa się intensywnie. Brak płynu lub zbyt mała ilość może doprowadzić do uszkodzenia, a nawet kompletnego zniszczenia silnika w aucie. Warto również pamiętać o płynie do spryskiwaczy – czysta szyba to nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo.

4. Hamulce
fot. Kajto.pl (2)

Przed wakacyjnym wyjazdem koniecznie należy sprawdzić, w jakim stanie jest nasz układ hamulcowy. „Najważniejsze są klocki hamulcowe oraz tarcze. Jeżeli widać na nich ślady nadmiernego zużycia, zniekształcenia, pęknięcia, rdzę lub głębokie rysy, należy niezwłocznie je wymienić. Warto także sprawdzić, czy z układu nic nie wycieka, a hydraulika jest szczelna” – radzi Kajetan Kajetanowicz.

5. Niezbędne dodatki
Planując wakacyjną podróż, należy również zadbać o wyposażenie auta. Podstawowe wyposażenie auta to: gaśnica, trójkąt ostrzegawczy, kamizelka odblaskowa, apteczka pierwszej pomocy. Dodatkowo warto pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu lub usłudze assistance, która pomoże nam w razie nagłego i nieprzewidzianego zdarzenia poza granicami kraju.

Kajetan Kajetanowicz – kierowca rajdowy (Automobilklub Polski), urodził się 5 marca 1979 r. w Cieszynie, mieszkaniec Ustronia; zawodnik LOTOS Rally Team, dwukrotny Rajdowy Mistrz Europy 2015 i 2016 oraz czterokrotny Rajdowy Mistrz Polski w latach 2010-2013.

Pozdrawiam miłników portalu KlassikAuto.pl
Gabriel Borowy

Rzecznik Prasowy
Kajetana Kajetanowicza
Tel. 734 411 066
[email protected]
fot. Kajto.pl