Niezależnie od tego, w jakiej epoce powstawały – klasyczne modele Porsche mają w sobie coś wyjątkowego. A co jeśli do tego dodać by jeszcze trochę promieni słońca? Przedstawiamy Wam ranking najpiękniejszych modeli zabytkowych Porsche w wersji na słoneczne dni.
Porsche 911 Targa – Najbardziej ikoniczny samochód stuttgarckiego koncernu wzbogacił się o wariant ze zdejmowanym dachem targa już w 1965 roku. Wersja ta posiadała zintegrowany na stałe z nadwoziem pałąk ochronny. Najwcześniejsze odmiany wyposażono w miękką i składaną szybę tylną. Dopiero później zastąpiono ją zachodzącą na boki szybą. Popularnym silnikiem stosowanym w nowszych odmianach Targi była jednostka o pojemności 2,2 litra (125 KM). Widoczny na zdjęciach egzemplarz jest wersją „S” z mocniejszym motorem 2,4 litra. Tak samo, jak w przypadku wersji coupé, wnętrze targi mogło pomieścić 4 osoby, co było dużą zaletą. Niemalże identyczny, jak na zdjęciu egzemplarz Porsche 911 Targa pojawił się w kultowej scenie w filmie „The Marseille Contract” (reż. Robert Parrish) z 1974 roku. Kierowany przez Alexandrę Stewart wóz ścigał się po krętych, górskich drogach z Alfą Romeo Montreal, którą prowadził zaś Michael Caine.
Volkswagen-Porsche 914 – kolaboracja Porsche i Volkswagena była jednym z najciekawszych wydarzeń motoryzacyjnych, które przypadały na rok 1969. Swój debiut miał wtedy VW-Porsche 914, który dedykowany był zwłaszcza młodszej klienteli. Jego bardzo modne, futurystyczne kształty wyprzedziły swoje czasy o ładnych parę lat. Dwuosobowa targa posiadała chowane reflektory typu „pop-up” oraz dwa bagażniki. Silnik został umieszczony w małej wnęce między przedziałem pasażerskim, a tylną przestrzenią bagażową, w której mieścił się skrojony na wymiar panel składanego dachu. W podstawowej wersji była nim prosta konstrukcyjnie jednostka o pojemności 1,7 litra i mocy 80 KM. Przy projektowaniu 914-tki, duży nacisk został nałożony na kwestie związane z bezpieczeństwem. Mały samochód posiadał strefy kontrolowanego zgniotu, a zintegrowany z nadwoziem pałąk przeciwkapotażowy nie dość, że dobrze wyglądał, to również chronił podróżujące autem osoby. Do dziś wielu entuzjastów marki twierdzi, że jednym z największych rywali „Porsche dla każdego” był włoski Fiat X1/9, który podobnie jak 914-tka, dużym zainteresowaniem cieszył się w Stanach Zjednoczonych.
Porsche 911 964 Speedster – jak sama nazwa wskazuje, bazujący na trzeciej generacji Porsche 911 Speedster był hołdem dla najszybszej wersji Porsche 356. Nawiązania do legendarnej wersji z lat pięćdziesiątych odnaleźć można było w pochylonej szybie przedniej, sportowych fotelach, a także opływowej pokrywie składanego dachu wykonanego z materiału. Samochód był czystą kwintesencją emocji płynących ze sportowej jazdy, które wspomagane były przez umiejscowiony z tyłu, sześciocylindrowy silnik 3,6 litra (247 KM). Produkowany na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych Speedster posiadał tylny spojler otwierający się przy odpowiednio wysokiej prędkości. Opcjonalnie, rozpędzające się w niespełna 6 sekund do setki auto mogło być doposażone w klimatyzację, tempomat, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele, a nawet oldschoolowe już dziś radio z odtwarzaczem kaset.
Porsche 968 Convertible – dostępne od 1991 roku Porsche produkowano w dwóch wariantach: coupe oraz cabrio. Choć wygląd następcy modelu 944 przez niektórych był określany za dosyć kontrowersyjny, 968-tka odniosła zasłużony sukces. Porsche 968 jako pierwsze zostało wyposażone w system rozrządu typu VarioCam. Jego nadwozie zostało pozbawione kantów, a chowane przednie światła o nietypowym kształcie inspirowane były generacją 928. Ten pełnoprawny już youngtimer wyróżniał się też zupełnie nowymi, czerwonymi kloszami lamp tylnych. Wersja cabrio posiadała sterowany elektrycznie, miękki dach. Napędzał ją umieszczony z przodu trzylitrowy silnik rozwijający moc 237 KM współpracujący z 6-cio biegową skrzynią lub czterobiegowym automatem Tiptronic. Wykonane z solidnych materiałów wnętrze było praktycznie identyczne, jak w modelu 944 S2 i występowało zazwyczaj w ciemnej tonacji kolorystycznej. Jak obrazują to poniższe zdjęcia – Porsche 968 w amerykańskiej specyfikacji idealnie komponowało się z „lustrzanymi”, 17-calowymi felgami typu „Cup”.
Które Porsche jest Waszym obiektem pożądania i najbardziej przypadło Wam do gustu? Koniecznie dajcie nam o tym znać w komentarzu!
Zdjęcia: Krystian Tomala