Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Może  nie zabytkową, ale bardziej klasyczną motoryzacją, ona podbija moje serce. Samochody, którymi się interesuję są z początku lat 90-tych. Posiadałem już  Golfa cabrio mk1, Audi cabriolet oraz Reanult Clio 1 1.8 16v.

Dlaczego zainteresowałeś się Toyotą?
Obecnie postawiłem na japońską motoryzację.  Posiadam  Toyotę Suprę  MK3 3.0 turbo z manualną skrzynia biegów.  Samochód jest z 1988 roku i jest w stanie, można powiedzieć, idealnym.

Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Suprę kupiłem w lutym 2020 roku po dość spontanicznej akcji, ponieważ nie wypalił mi zakup innego samochodu. Jestem osobą  dość niecierpliwą, więc  po zweryfikowaniu kosztów tego samego dnia pojechałem kupić  Toyotę. Kiedyś już interesowałem się tym modelem, stąd już sporo o nim wiedziałem. Koniec końców stoi w moim garażu.

Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Samochód oprócz zawieszenia i felg jest w pełni fabryczny.

Czy wykonywałeś jakieś prace remontowe?
Toyotę kupiłem w stanie właściwie idealnym. Silnik był remontowany przez  poprzedniego właściciela. Za mojej „kadencji” remontowałem skrzynie biegów, ale to raczej był mój  kaprys, niż awaria i potrzeba naprawy.

Sam wykonuję  drobne naprawy albo wymiany części eksploatacyjnych (olej, filtry, klocki hamulcowe).

Ile kosztowały prace remontowe?
Naprawa skrzyni biegów kosztowała około 2 tys. zł.  O dziwo zestaw łożysk czy uszczelkę pod wybierak można  do dziś zamówić w ASO Toyoty.

Jakie ma zalety, wady?
Zalety – uśmiech kierowcy jak się wsiada, jedzie i wysiada z samochodu. Jazda  tym samochodem to ucieczka od dnia codziennego. Wady? Dla mnie brak, a jeśli  chodzi o rozwiązania konstrukcyjne, to silnik lubi się przegrzewać.

Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Odnośnie przegrzewania się  silnika, to wprowadzono brzęczek, który się aktywuje powyżej prędkości 150 km/h. Oprócz  tego Supra  posiada tempomat.

Często nią jeździsz? Jak ją użytkujesz?
Toyota jest typem auta na weekendowe przejażdżki, wyjazdy na zloty. Jest praktyczna ale dla max 2 osób.  Siedzenie na tylnej kanapie to raczej wyzwanie.

Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Nie jest dużo większą niż zwykłego samochodu. W ciągu roku przejeżdżam tym autem około 2000 km. Więc standardowe roczne koszty, to wymiana oleju, filtrów, ubezpieczenie i przegląd techniczny.

Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Nie ma problemów z częściami zamiennymi. Jest dość duży  rynek części używanych a części eksploatacyjne są dostępne w sklepach.

Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Oczywiście stoi w zamkniętym garażu.

Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach?
Jeżdżę nim na zloty klasyków i japońskiej motoryzacji. Niestety zeszły rok był  dość ubogi w te imprezy ze względu na koronawirusa.

Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Identyfikuję  się  z Gliwickimi Klasykami oraz często wpadam na imprezy organizowane przez Tyski Ruch Klasyków.

Komu polecasz to auto?
Każdemu kto po przekręceniu kluczyka chce przeżyć fajną przygodę i poczuć japoński klimat.

Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Przed  kupnem najlepiej poznać  historię samochodu. Te egzemplarze mają  już po 30 lat, więc kupując tzw okazję można spodziewać się wszystkiego.

Czy zamierzasz kupić kolejny szybki samochód?
W tej chwili posiadam jeszcze inne, ciekawe japończyki: Subaru WRX, Nissan 350Z. Choć nie są jeszcze klasykami, to powoli stają się kultowe.

Dane techniczne: Toyota Supra mk3 3.0 turbo targa
Skrzynia biegów:  manualna
Napęd: Rwd
Produkowany: od 1987 do 1993 roku
Pojemność skokowa: 2954 cm³
Typ silnika: benzynowy
Moc silnika: 235 KM (173 kW) przy 5600 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 344 Nm przy 3200 obr/min
Montaż silnika: z przodu, podłużnie
Umiejscowienie wałka rozrządu: DOHC
Liczba cylindrów: 6
Układ cylindrów: rzędowy
Liczba zaworów: 24
Stopień sprężania: 8.0 : 1
Średnica cylindra × skok tłoka: 83 × 91 mm
Typ wtrysku: wielopunktowy (MPI)

Pozdrawiam miłników szybkich youngtimerów
Marcin Komaniecki 

Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY.
Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/