Odpowiednia głność opon ma duże znaczenie dla wielu kierowców. Kierujący skupiają się często na tym, aby ogumienie było odpowiednio ciche i nie zagłuszało pracy silnika, a tym bardziej przeszkadzało w podróży. Jakie opony wybrać, aby miały one optymalną głność?

ność opon – co to jest i jakie są źródła?

ność opon to określony poziom dźwięku, wywołujący nieprzyjemne odczucia słuchowe u kierowcy i pasażerów wewnątrz kabiny oraz w otoczeniu. Aby tego uniknąć, należy stosować wysokiej jakości, komfortowe ogumienie, które emituje niski hałas, takie jak na przykład Michelin Primacy 4 z hałasem wynoszącym zaledwie 68 dB. Opony te znajdziesz na SklepOpon.com.

Dźwięk to drgania, które rozchodzą się w powietrzu jako fale dźwiękowe. Ich źródłem jest ciało stałe, czyli w naszym przypadku opona, która odpowiednio stymuluje powietrze, wytwarzając wokół fale ciśnienia. W skrócie – im bardziej drży dany obiekt, tym głniejszy hałas wywołuje. Jadąc z prędkością od 50 do 120 km/h, dźwięk, jaki emituje ogumienie, jest najbardziej słyszalny.

Aby zrozumieć, skąd biorą się huczące opony, należy przeanalizować, czym jest częstotliwość własna. Jest to taka częstotliwość, w której opona jest najgłniejsza, czyli drży najintensywniej. Kiedy częstotliwość pobudzająca opony jest podobna do tej, która bierze się ze struktury drogi, hałas jest wyższy. Wszystko więc uzależnione jest od warunków jezdni, a także ogumienia, z jakiego korzystamy.

Dodatkowy hałas opon może być wywoływany przez takie czynniki jak stukanie klocków bieżnika w trakcie stykania się z nawierzchnią jezdni, a także za małe ciśnienie w oponach. Może być to także skutkiem rozprężania powietrza pomiędzy kołami a nadkolami. Hałas opon podczas jazdy może być bardzo dokuczliwy. Często jest on konsekwencją złej jakości materiałów wykorzystanych przy produkcji modelu tych opon albo po prostu ich właściwości.

Jakie opony wybrać?

Wybierając ciche ogumienie, należy zwrócić uwagę na bieżnik – jego konstrukcję i układ. Opony, które generują najmniej hałasu to te z bieżnikiem kierunkowym asymetrycznym. Charakteryzuje się on luźnym ułożeniem małych kostek, a także szerokimi rowkami rozmieszczonymi na całym obwodzie i gładkimi krańcami czoła ogumienia. Taka konstrukcja zmniejsza zawirowania przepływu powietrza, dlatego też wszelkie dźwięki i świsty zostają wyeliminowane. Kolejnym aspektem jest szerokość. Im większa powierzchnia, tym głniejsza jest opona. Duże gabaryty oznaczają większy styk z nawierzchnią jezdni. Jeśli jest ona chropowata, jak asfalt, wzrasta tarcie, które przy pokaźnym ogumieniu słychać mocniej.

Następnie należy poruszyć kwestię profilu. Oponę można porównać do pudła rezonansowego, które przenosi dźwięki. Im jest obszerniejsze, tym lepiej przeprowadza fale dźwiękowe. Dlatego najcichsze ogumienie to te o profilu od 40 do 55. Co ciekawe, mniejsze od 40 mogą być również głniejsze. Pozostaje jeszcze jeden przypadek, który zastanawia wiele osób – czy opony zimowe wykazują taki sam stopień głności jak ciche opony letnie? W przypadku nowoczesnego ogumienia modele letnie są jedynie odrobinę lepsze niż ciche opony zimowe. W zasadzie różnica jest nieznaczna.

Opony, które będą ciche

Stojąc przed zakupem ogumienia, warto dowiedzieć się, jak sprawdzić, czy dany komplet opon jest cichy. Informacje te znajdziemy na etykiecie opony, która powinna być przytwierdzona do produktu w chwili zakupu. Obok oznaczenia oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni, widnieje opona z wartością liczbową w decybelach, czyli dokładna głność opony/hałas. Obok znajdują się trzy fale dźwiękowe, które stanowią 3-stopniową skalę. Im więcej fal, tym opony są głniejsze. Należy mieć także na uwadze, że przedstawione wartości dotyczą hałasu, który jest słyszalny na zewnątrz, a nie wewnątrz kabiny. Drugą wartą zapamiętania informacją jest to, że na różnych nawierzchniach poziom głności będzie różny. Mowa tu o różnicy nie tylko pomiędzy bezdrożami a utwardzoną drogą, lecz także nawet samymi mieszankami asfaltu i jego kondycją.

Aby sprawdzić, czy zapis na etykiecie jest prawdziwy oraz jak mogą być maksymalnie głne opony, należy sięgnąć po tzw. tabele decybeli. Widnieją w niej trzy kolumny, które przedstawiają nominalną szerokość przekroju opony, dopuszczalny poziom hałasu mierzony w dB oraz różnica dB względem aktualnych limitów. Na przykład głność opony 71dB jest optymalna dla ogumienia o szerokości od 185 do 215 mm. Normy te są wyznaczane przez EKG ONZ. Ich spełnienie jest niezbędne do otrzymania homologacji przez producenta.