Rennzweier (The Double Racer) to weteran samochodowy produkowany przez Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft A.G. (obecnie znany jako Tatra) w 1900 roku. Czasami nazywany jest również First Racing, 12 HP lub Rennwagen (samochód wyścigowy).

Producent: Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft A.G., Kopřivnice, Morawy
Pojemność silnika: 4248 cm3
Wydajność: 18 bhp / KM
Maksymalna prędkość: 80 km/h

Samochód został zamówiony przez barona Theodora von Liebiga.
Hans Ledwinka, człowiek stojący za słynnymi Tatrami, mający wówczas zaledwie 20 lat, brał udział w budowie tego pojazdu. Automobil został wyprodukowany 5 maja 1900 roku, a proces produkcji trwał tylko 5 tygodni.

When the NW 12 HP „Rennzweier” left the Gates of the Kopřivnice factory on 22 May 1900, it was no only the first car designed exclusively for automobile races in the Czech Lands but also in the whole of the Austro-Hungarian monarchy. It was commissioned from the Kopřivnice plant by the most famous domestic motoring pioneer, Baron Theodor von Liebieg from Liberec in order that he could take part in the first long-distance motor race in the monarchy. This took place on 1 and 2 June 1900 in two stages on the Salzburg-Linz-Vienna route and Liebieg won second place in the racing car category. The very rapid development of automobile design at the beginning of the 20th century was the main reason for the relatively brief sports career of this car, which has been in the National Technical Museum collection since 1946.
Racing car with a water-cooled four-stroke horizontally-opposed twin-cylinder engine placed cross-wise above the rear axle and with rear-wheel drive.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz

https://en.wikipedia.org/wiki/NW_Rennzweier