Volkswagen Passat B2

Przedstawiam Państwu mojego youngtimera. To VW Passat B2 coupe z 1980 roku z silnikiem diesla o pojemności 1,6 litra i mocy 50 KM. Kupiłem go w Polsce, niedaleko Kościerzyny. To dla mnie sentymentalna podróż w przeszłość. Miałem już dwa Passaty tej generacji (kombi oraz 5d). A poza tym to motoryzacją interesuję się od dziecka. Z czasem doszły zainteresowania innymi zabytkami.

VW Passat B2 coupe

Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Kupiłem tego Volkswagena ponad 7 lat temu. Wyszło trochę spontanicznie, ale nie żałuję.

Volkswagen Passat B2

Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Większość samochodu jest fabryczna. Z dodatków nieseryjnych można wymienić min:

  • alufelgi 15 MSW, sprężyny obniżające K.A.W.
  • faltdach zaadoptowany z Renault Twingo
  • kierownica oraz gałka zmiany biegów – replika Nardi Torino
  • lakier z palety Audi LY1C

Z dodatków seryjnych samochód posiada oryginalne: przednie szyby elektryczne oraz uchylne przednie szybki „fletnerki”, pochodzące z wersji produkowanej w Brazylii, spoiler tylny oraz dokładkę pod przednim zderzakiem.

„Fachowcy” od remontów

Czy sam odnawiałeś samochód? Jakie poniosłeś koszty?
Samochód był kompletny, niestety jak się później okazało mocno skorodowany. Mechanicznie był na chodzie. Wnętrze odnawiałem sam, kupowałem części a resztę: prace blacharskie, lakiernicze, mechanikę, to zlecałem.

Prowadzę zestawienie poniesionych wydatków, ale chyba nigdy tego nie podliczę. Nie chce się załamać. Remont był bardzo kłopotliwy, przede wszystkim przez kilku „fachowców”, którzy nie podchodzili rzetelnie i uczciwie do zlecanej roboty. Zmieniłem ich w ciągu 7 lat kilka razy. Brali samochód do naprawy, a potem okazywało się, że temat ich przerastał. Chociaż może wiedzieli też o tym wcześniej … Teraz, gdybym miał zaczynać od początku, to chyba bym rękawicy nie podjął. Dołożyłbym więcej i kupił wyremontowany samochód.

Volkswagen Passat B2

Jakie Passat ma zalety, wady?
Zalet ma wiele. Przede wszystkim zużycie paliwa. Na co dzień jeżdżę autem o dwa razy większej pojemności i jak wsiadam do tego Volkswagen to mam wrażenie, że w ogóle nie pali…. Wady… brak jakiegokolwiek przyspieszenia oraz brak wspomagania kierownicy…

Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Mnie urzekła wersja nadwozia. Ładnie wygląda i była wyprodukowana w najmniejszej liczbie sztuk. Uroku dodają też uchylne fletnerki oraz faltdach. Główną niestandardową modyfikacją jest zaadoptowanie faltdachu z Renault Twingo. To taka namiastka kabrioletu.

Volkswagen Passat B2

Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Sporadycznie. Tylko na zloty/eventy, i to przy ładnej pogodzie.

Ile kosztuje eksploatacja tego diesla coupe?
Mechaniczne części są tanie i ogólnodostępne. Gorzej się ma sprawa z częściami blacharskimi, szybami itp. Ostatnio kupiłem drzwi zapasowe, bo na rynku już ich praktycznie nie ma. Gałkę, mieszek, uszczelki i wiele dodatków można sprowadzić z USA oraz Chin. Zużycie paliwa jest na poziomie 6l/100km.

Gdzie i jak auto jest przechowywane?
W suchym garażu pod pokrowcem.

Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach?
To był pierwszy sezon dla Passata. Samochód odwiedził już 6 zlotów i z pewnością to jeszcze nie koniec na ten rok. A na imprezach wzbudza spore zainteresowanie, szczególnie u osób, które miały takiego Passata B2.

Komu polecasz to auto?
Myślę, że jest to dobra propozycja dla każdego, kto zaczyna interesować się zabytkową motoryzacją.

Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na stan blacharki i nie kupować samochodu w złym stanie. Mechanikę można ogarnąć w miarę łatwo i tanio.

Volkswagen Passat B2

Jack Daniels

Inne ciekawostki? Co tam jest w bagażniku?
Samochód ma parę dodatków związanych z marką Jack Daniels. Od lat jestem jej fanem i mam dużą kolekcję limitowanych butelek oraz dodatków związanych z tą marką. W bagażniku Passata na zlotach mam mały barek właśnie związany z Jack Daniels.

Volkswagen Passat B2

Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe aut? 
Kończąc remont Volkswagena Passata zakupiłem już drugie auto do renowacji. Jest to FSO Warszawa 223 z 1968 roku. Znowu trochę przez przypadek. Dostałem informacje od mojej znajomej, że jej tata ma taką w stodole. No i pojechałem tylko zobaczyć … Jak ją zobaczyłem, to się zakochałem. Auto było kompletne oraz zdrowe blacharsko.

Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Leibner Piotr

Remont klasyka!

Wyremontowałeś samochód? Napisz do nas

Zapraszamy Państwa, aby na bieżąco dzielić się z nami swoją wiedzą i informacjami nt. remontu / renowacji swojego samochodu. Napiszcie, jak wyremontowaliście swój samochód. Można posłużyć się przykładowymi pytaniami, które są TUTAJ

Laur KlassikAuto

Przy okazji – zbieramy informacje, aby w przyszłci oznaczyć na mapie Polski miejsca, gdzie znaleźć można dobre warsztaty samochodowe dla klasyków. Najlepsi będą mogli ubiegać się o „Laur KlassikAuto.pl” . Będzie to też okazja do zaprezentowania się szerszemu gronu potencjalnych klientów.

Volkswagen Passat B2